نفوذ بیش از 166 درصدی تلفن های همراه در کشور

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از تلفن های همراه به یکی از ابتدائی ترین نیاز های انسانی تبدیل شده است. با توجه به تاثیر روزافزون گوشی های هوشمند در انجام امور شخصی و اداری، میزان نفوذ این وسیله کوچک اما کاربردی در زندگی ایرانیان نیز بسیار بیشتر از قبل شده است، به طوری که مطابق آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، در سه ماهه چهارم پایانی سال 1400، تعداد 30 میلیون و 385 هزار و 471 عدد خط دائمی و تعداد 178 میلیون و 558 هزار و 488 عدد خط اعتباری واگذار شده است که با این میزان از واگذاری، مجموع خطوط واگذاری شده دائمی و اعتباری کشور به 208 میلیون و 943 هزار و 959 خط می رسد.

البته از میان خطوط واگذاری شده، تعداد 27 میلیون و 194 هزار و 655 خط دائمی فعال و 112 میلیون و 864 هزار و 224 خط اعتباری فعال وجود دارد که با این حساب مجموع خطوط دائمی و اعتباری فعال در کشور به تعدا 140 میلیون و 58 هزار و 879 خط می رسد.

 

وضعیت توسعه تلفن همراه تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

اپراتور

خطوط واگذار شده دائمی

خطوط واگذار شده اعتباری

جمع کل خطوط واگذار شده

خطوط فعال دائمی

خطوط فعال اعتباری

جمع کل خطوط فعال

1

همراه اول

22،047،294

83،426،830

105،474،124

21،330،411

53،195،198

74،525،609

2

ایرانسل

7،810،363

87،341،726

95،152،089

5،503،527

54،867،073

60،370،600

3

رایتل

527،814

7،789،932

8،317،746

360،717

4،801،953

5،162،670

-

جمع کل

30،385،471

178،558،488

208،943،959

27،194،655

112،864،224

140،058،879


ضریب نفوذ تلفن همراه ( درصد)

166،63

 

بنابراین با توجه به این که تعداد خطوط تلفن همراه کشور تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400، به بیش از 140 میلیون خط فعال رسیده است، ضریب نفوذ تلفن همراه به 166.63 در صد می رسد.

به گزارش ایسنا، ویژگی هایی مانند تعداد خطوط واگذاری شده، ضریب نفوذ، تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ، میزان پوشش جاده ای، درصد پوشش جمعیتی، شهر و روستاهای تحت پوشش و درصد مکالمات موفق اپراتورها کاملا متفاوت بوده و می تواند وجه تمایز آنها از هم محسوب شود.

بر همین اساس نگاهی به خلاصه ای از عملکرد اپراتورها در سه ماهه پایان سال 1400 می اندازیم:

 

 

اپراتور همراه اول

 

اپراتور همراه اول به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور فعال در کشور، از بیشترین تعداد خطوط واگذاری شده دائمی فعال در بین اپراتورها برخوردار است به طوری که از میزان 22 میلیون و 47 هزار و 294 خط دائم واگذاری شده ی این اپراتور؛ تعداد 21 میلیون و 330 هزار و 411 خط فعال می باشد.

خطوط اعتباری واگذار شده همراه اول درباره زمستان 1400، 83 میلیون و 426 هزار و 830 خط بوده که از این تعداد 53 میلیون و 195 هزار و 198 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور همراه اول تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

22،047،294

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

83،426،830

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

105،474،124

4

تعداد خطوط فعال دائمی

21،330،411

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

53،195،198

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

74،525،609

7

تعداد اشتراک های (M2M)

1،136،198

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

112

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

299

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

82،146

11

درصد پوشش جمعیتی-2G

5/96

12

درصد پوشش جمعیتی-3G

85

13

درصد پوشش جمعیتی-4G

81

14

تعداد شهر های تحت پوشش 

1،395

15

تعداد روستا های تحت پوشش

44،918

16

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

51.49

17

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.35

18

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

96.03

19

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.11

20

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

98.53

 

بر اساس جدول فوق، 96،5 درصد تحت پوشش 2G و 85 در صد تحت پوشش 3G و 81 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. تعداد شهرهای تحت پوشش همراه اول تا پایان سه ماهه پایانی سال 1400 به عدد 1،395 شهر و تعداد روستاهای تحت پوشش به 44 هزار و 918 روستا رسیده است. میزان پوشش جاده ای، فرعی و ریلی همراه اول در حال حاضر به 82 هزار و 146 کیلومتر می رسد.

 

 

اپراتور ایرانسل

 

ایرانسل به عنوان اولین اپراتور دیجیتال در کشور، دارای بیشترین تعداد خط اعتباری واگذار شده می باشد که بر اساس آمارها تعداد خطوط اعتباری این اپراتور به 87 میلیون و 341 هزار و 726 خط می رسد که از این میان 54 میلیون و 867 هزار و 73 خط فعال هستند. تعداد خطوط واگذار شده دائمی ایرانسل نیز در سه ماهه پایانی سال 1400، به 7 میلیون و 810 هزار و 363 خط می رسد که از این تعداد، 5 میلیون و 503 هزار و 527 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور ایرانسل تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

7،810،363

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

87،341،726

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

95،152،089

4

تعداد خطوط فعال دائمی

5،503،527

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

54،867،073

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

60،370،600

7

تعداد اشتراک های (M2M)

1،618،779

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

140

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

273

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

64،066

11

درصد پوشش جمعیتی-2G

87.21

12

درصد پوشش جمعیتی-3G

83.6

13

درصد پوشش جمعیتی-4G

61

14

تعداد شهر های تحت پوشش-2G

1،374

15

تعداد شهر های تحت پوشش-3G

1،347

16

تعداد شهر های تحت پوشش-4G

1،326

17

تعداد روستا های تحت پوشش

19،909

18

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

57.42

19

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.31

20

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

99.9

21

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.31

22

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

98.89

 

طبق جدول فوق 87.21 درصد تحت پوشش 2G و 83.6 در صد تحت پوشش 3G و 61 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده ای ، فرعی و ریلی ایرانسل نیز در حال حاضر به 64 هزار و 66 کیلومتر می رسد.

 

 

اپراتور رایتل

 

رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم تلفن همراه در کشور، تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400 ، تعداد 527 هزار و 814 خط واگذار شده دائمی دارد که از این تعداد 360 هزار و 717 خط فعال می باشد. خطوط واگذار شده اعتباری این اپراتور نیز 7 میلیون و 789 هزار و 932 خط می باشد که از این میان 4 میلیون و 801 هزار و 953 خط فعال هستند.

 

خلاصه عملکرد اپراتور رایتل تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

ردیف

عنوان شاخص

مقدار

1

تعداد خطوط واگذار شده دائمی

527،814

2

تعداد خطوط واگذار شده اعتباری

7،789،932

3

مجموع تعداد خطوط واگذار شده ( HI R)

8،317،746

4

تعداد خطوط فعال دائمی

360،717

5

تعداد خطوط فعال اعتباری

4،801،953

6

مجموع تعداد خطوط فعال (RGS )

5،162،670

7

تعداد اشتراک های (M2M)

10،119

8

تعداد کشورهای دارای ارتباط رومینگ

146

9

تعداد اپراتورهای خارجی دارای ارتباط رومینگ

215

10

میزان پوشش جاده های اصلی، فرعی و ریلی ( کیلومتر)

27،563

11

درصد پوشش جمعیتی-3G

56.5

12

درصد پوشش جمعیتی-4G

29.4

13

تعداد شهر های تحت پوشش-3G

411

14

تعداد شهر های تحت پوشش-4G

78

15

تعداد روستا های تحت پوشش

955

16

درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR)

53.46

17

درصد میزان مکالمات قطع شده (CDR )

0.22

18

درصد میزان کارایی مدارات اتصال متقابل (CER )

99.67

19

درصد متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه (CSSR)

99.53

20

درصد میزان انتقال موفقیت آمیز مکالمه (HOSR )

99.92

 

بر اساس این جدول، 56.5 درصد تحت پوشش 3G و 29.4 درصد تحت پوشش 4G قرار دارند. میزان پوشش جاده ای، فرعی و ریلی رایتل به 27 هزار و 563 کیلومتر رسیده است

منبع:وبلاگ رندباز


6 فیلم با موضوع بیماران روانی

اتاق فرار انیگما امروز برای شما ی مطلب خفن داره و این مطلب خوراک اون دسته از آدماس که عاشق فیلم دیدنن و تا ی فرصت کوچیک یا وقت آزاد گیر میارن میرن دنبال پوشه های فیلمی که دارن و یکیشو انتخاب میکنن. حالا شاید براتون جالب باشه بدونید فیلمای زیادی درباره بیمارای روانی درست شده که 6 تا از این فیلما جزء شاهکارای سینما هستن و اسم اینا رو برای شما آوردیم: 

جوکر

 

این فیلم روانشناختی یکی از بهترین فیلم های سال 2019 هم به شمار میاد. شخصیت اصلی داستان، آرتور، ذاتا انسان مهربونیه که به قول خودش دوس داره تو دنیای پر از سیاهی و فقر، لبخند را به لب همه بیاره. آرتور که گذشته و کودکیه بسیار سخت و ناراحت کننده ای داشته، در طول سالیان وقتی مورد تمسخر متمادی و آزار پی در پی مردم قرار می گیره، هیولای ناخودآگاهش به نام جوکر تبدیل به خطرناک ترین جنایتکار شهر میشه.

این فیلم خلاقانه به خوبی اثرات مخرب زندگی در کلان شهر ها و تاثیرش بر روح و روان انسان ها رو به نمایش میذاره.

 

 روانی

 

فیلم روانی ساخته آلفرد هیچکاک که در فهرست" صد سال... صد فیلم "بنیاد فیلم امریکایی رتبه هجدهم را به خودش اختصاص داده، یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای جهانه که بعضی از صحنه ها و سکانس هاش در ژانر تریلر بی نظیر و بی سابقست. داستان این فیلم در مور زنی به نام ماریونه که پول هنگفتی از رئیسش می دزده و به مسافرخونه ای در حومه شهر پناه می بره که مردی به نام نورمن بیتز اونجا رو اداره می کنه. اتفاقات شومی که تو این مسافرخونه برای ماریون میفته، اونقدر تاثیر گذاره که بارها و بارها از سوی منتقدان و استادان دانشگاه مورد نقد و بررسی قرار گرفته.

پایان غیر منتظره این فیلم یکی دیگه از پایان بندی های ماندگار دنیای سینماست.

 

 

جاده مالهالند

 

دیدن فیلم های روانشناختی بدون دیدن فیلم های دیوید لینچ قطعا ناقصه. جاده مالهالند یکی از بهترین فیلم های معماییه که در مورد دختر جوانی یه که سرشار از امید و زندگیه و واسه تبدیل شدن به ستاره جدید هالیوود، رهسپار سفری به لس آنجلس میشه. اونجا با زنی آشنا میشه که بعد از یک سانحه رانندگی حافظه شو از دست داه و دچار فراموشی شده. دختر برای کمک به این زن وارد ماجراهای پیچیده ای میشه که بسیار تو در تو و عجیبه.

تو این فیلم مرز بین خیال و واقعیت خیلی باریک و نامحسوسه. با توجه به این که صحنه های فیلم پر از سمبل و دیالوگ های پیچیده و سکانس های عجیبه، این فیلم رو باید چند بار ببینیش تا همه چیز دستگیرت بشه.

 

حس ششم

 

یه فیلم روانشناختی تمام عیار با المان هایی از ژانر فراطبیعی که به خاطر پیچش غیر منتظره داستانی اش بسیار محبوب و پر طرفداره. این فیلم در مورد پسر نوجوونیه که توانایی دیدن ارواح مردگان رو داره و این تجربه ها، چالش های روحی و روانی بسیاری براش درست کرده که زندگی شخصی و تحصیلیش رو تحت تاثیر قرار داده. مادرش که نگران وضعیت پسرشه، اونو پیش روان شناس متخصص کودکان ( با بازی بروس ویلیس) می بره تا با کمک اون بتونه از مشکلات پسرش کم کنه.

این فیلم سکانس های بی نظیری داره که مو به تن بیننده سیخ می کنه و کمتر کسی انتظارش رو داره.

 

درخشش

 

یه فیلم بسیار زیبا و تاثیرگذار از استنلی کوبریک که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته استفن کینگه. این فیلم که کمی از المان های وحشت رو هم داره، در مورد خانواده ایه که تصمیم می گیره زمستان رو تو هتلی سپری کنن که تو این فصل به کلی تعطیله، واسه همین اونا حاضر میشن در ازای دستمزد از هتل مراقبت کنن. با به وجود اومدن این شرایط پدر خانواده تصمیم می گیره از این سکوت و فرصت استفاده کنه تا داستان ناتمامشو تموم کنه. اما شرایط جوری پیش میره و وقایع به گونه ای رقم می خوره که این تنهایی پیامدهای شوم و منحوسی بر روح و روان اون به جا میذاره.

تو این ژانر فیلم های زیبایی مثل سکوت بره ها، باشگاه مشت زنی، اولدبوی، یادگاری و ... هم قرار دارن که هر کدوم به نحوی به وضعیت روحی وروانی شخصیت های داستان پرداختن. این سبک از فیلم به این دلیل که رابطه ای خیالی بین مخاطب و شخصیت های اصلی داستان ایجاد می کنه و باعث درگیر شدن مخاطب و چالش های روانی و ذهنی شخصیت اصلی فیلم میشه، خیلی پر طرفداره. در اصل این فیلم ها برای این ساخته میشن تا با ذهن بیننده بازی کنن و با ایجاد صحنه های رازآلود و پیچیده تماشاگر رو مجذوب خودشون بکنن.

افرادی که چنین فیلم هایی رو دوس دارن، علاوه بر فضای رازآلود بودن حاکم بر این فیلمها از دنبال کردن معماها و چالش های موجود تو فیلم هم لذت می برن. این افراد که معمولا ترجیح میدن جای قهرمان داستان باشن، مدام تو ذهن خودشون خیال پردازی می کنن که اگه جای قهرمان داستان بودن؛ این اشتباه رو مرتکب نمی شدن.

این افراد بهتره جای خیال بافی به بازی اتاق فرار ی سری بزنن که با شرایطی کاملا شبیه سازی شده ،بازیکنا رو در چنین محیط های چالش برانگیزی مانند فضای این جور فیلم ها قرار میده. اتاقهایی مثل اتاق روانی با سناریویی پیچیده که از همون اول مرز بین خیال و واقعیت رو از بین می بره و بازیکن رو تو فضایی غوطه ور می کنه که کاملا شبیه فضای داستان های ژانر روان شناختیه و بازیکن باید با زیرکی و استفاده درست از سرنخ ها خودشو از مخمصه ای که توش گیر افتاده؛ نجات بده.

دکتر هلمز یه قاتل روانی بالفطره ی باهوشه که در سال 1983 با خریدن یه هتل در حوالی شیکاگو امریکا اونو به محلی برای رسیدن به خواسته ها و امیال شیطانیش تبدیل می کنه. اون که با کشتن کارمندا و از بین بردن جسدشون، سعی در آروم کردن خودش داره، یه بیمار روانیه تمام عیاره که به هیچ کس رحم نمی کنه.

دکتر اچ اچ  هلمز هر چن وقت یه بار واسه استخدام کارگر هتل آگهی میده و از بین اونا یه نفر رو انتخاب می کنه تا به صورت آزمایشی چند روز اونجا کار کنه. در صورت استخدام، شما می تونین خودتون رو محک بزنین و ببینین تا چه حد می تونین تو شرایطی که ترس و اضطراب سراسر وجودتون رو پر کرده، به عنوان یه بازیکن بر ترستون غلبه کنین و در شرایط بحرانی تصمیم های عاقلانه بگیرین.

مقابله با این قاتل روانی که اصلا کاراش از روی عقل و منطق نیست، قطعا خیلی دلهره آوره. ولی سرنخ هایی که تو مسیرتون قرار داره به شما این فرصت رو میده تا با تحلیل شرایط و وقایع به یه راه حل منطقی و درست برسین.

این اتاق با این سناریوی جذاب و معماهای منحصر بفردش منتظر همه اوناییه که تصمیم دارن علاوه بر تجربه یه سرگرمی جدید، خودشون رو به یه چالش سخت و پر التهاب دعوت کنن.

 

منبع: وبلاگ اتاق فرار انیگما


رکورد شکنی اپل در فروش آیفون 13

سه ماهه ی منتهی به مارس 2022 ( اسفند 1400 و فروردین 1401 ) برای بسیاری از شرکت ها، فصل چالش برانگیز و سختی بوده است. ولی با  وجود همه مشکلات مانند شروع قرنطینه مجدد در چین و افزایش مشکلات زنجیره ای تامین قطعات، کمپانی اپل در این بازه زمانی درآمد 3/97 میلیارد دلاری کسب کرده است که رکورد جدیدی برای این شرکت محسوب می شود. 9 درصد درآمد بیشتر نسبت به فصل دوم سال مالی 2021، این فصل را به درخشان ترین فصل مالی در تاریخ فعالیت های کوپرتینویی ها تبدیل کرده است

گزارش مالی منتشر شده از سه ماهه نخست 2022، نشان می دهد که برای نخستین بار غول فناوری واقع در کوپرتینو نه تنها رکورد درآمدی سه ماهه خود را جا به جا کرد، بلکه از بهترین پیش بینی های اجماع وال استریت نیز فراتر رفته است. شایان ذکر است که اجماع وال استریت برای سه ماهه نخست 2022 درآمد اپل را 3/118 میلیارد دلار پیش بینی کرده بود که درآمد این شرکت در این فصل از مرز 123 میلیارد دلار فراتر رفت.

تیم کوک مدیرعامل اپل در این خصوص می گوید

"نتایج رکورد این سه ماهه به واسطه نوآورانه ترین مجموعه محصولات و خدمات ما ممکن شد. ما از دیدن پاسخ مشتریان در سراسر جهان خوشحالیم و این در زمانی است که با توجه به همه گیری ویروس کرونا، استفاده از فناوری برای ارتباط مردم به این اندازه مهم نبوده است. ما تمام تلاش خود را برای کمک به ساختن جهانی بهتر و پیشرفت به سمت هدف خود برای خنثی شدن کربن در سراسر زنجیره تامین تا سال 2030 انجام می دهیم. همچنین مشارکت در کارهای فوری برای ساختن آینده ای عادلانه تر را دنبال می کنیم."

افزایش درآمد آیفون در حالی اتفاق افتاد که این کمپانی نیز مانند دیگر شرکت ها با مشکلات زنجیره ی تامین دست و پنجه نرم می کند. علاوه بر این چالش هایی نیز از سوی دولت ها با محوریت سیاست های اپ استور و کنترل بر اکوسیستم نرم افزاری آیفون مطرح شده است. قوانین اتحادیه اروپا نیز ممکن است این شرکت را مجبور به فراهم سازی بارگیری جانبی اپلیکیشن ها کند.

محصولاتی که اپل در فصل منتهی به مارس 2022 عرضه کرده بود شامل: نسل سوم آیفون SE، مدل سبز رنگ آیفون 13 و آیفون 13 پرو، کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو و مانیتور استودیو دیسپلی می باشد.

گزارشی که از عملکرد مالی شرکت اپل از سوی مدیر عامل اپل منتشر شده است؛ نشان دهنده رشد قابل ملاحظه فروش آیفون سری 13 نیز می باشد. تیم کوک در بخشی از گزارش مالی سه ماهه دوم سال 2022 اعلام کرده است در این بازه زمانی فروش آیفون بیش از 5 درصد رشد داشته است که این خبر بسیار مسرت بخش است.

مدیر عامل اپل در گفت و گو با  CNBC  اعلام کرد:

"ما در طول سه ماهه ی دوم سال 2022 رکورد جدیدی برای تعداد کاربران اندروید که به خرید آیفون روی آورده اند، به دست آورده ایم. این آمار نشان می دهد کسب و کار گوشی هوشمند اپل احتمالا از نگرانی های اخیر در مورد اعتماد مشتریان به این محصول مصون بوده است."

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که رشد فروش آیفون یک چرخه ی بسیار قوی است. در گزارش تیم کوک تعداد کاربران اندروید که به خرید آیفون روی آورده اند؛ رشد دو رقمی را تجربه کرده است.

آمارها نشان می دهد اپل با وجود مواجهه با مشکلات ادامه دار زنجیره تامین و نگرانی مشتریان از تورم، هم چنان درآمد خود را بالا نگه داشته است و محصولات جدید این کمپانی مانند گذشته در بین کاربران محبوب و پر طرفدار هستند.

منبع: وبلاگ رندباز

کاهش مکالمات رومینگ ملی در سه ماهه پایانی سال 1400

استفاده مشترکین یک اپراتور از امکانات مخابراتی اپراتور دیگر در نواحی تحت پوشش را رومینگ ملی می نامند که این سرویس کاملا با طرح رومینگ بین الملل متفاوت بوده و مربوط به پوشش خدمات ارتباطی در مناطق داخلی کشور است.

 طرح رومینگ ملی در واقع راهکاری است تا با توجه به هزینه های بالای تامین تجهیزات، اپراتورها از الزام خرید تجهیزات برای مناطق صعب العبور، مناطق محروم و یا کم جمعیت بی نیاز شوند و اگر در منطقه ای، یک اپراتور پوشش ندارد از پوشش شبکه های اپراتور های دیگر موجود در منطقه استفاده کند.

 به عبارت دیگر هنگامی که مشترک از منطقه پوشش دهی اپراتور خود خارج می شود، اپراتور دیگر به عنوان میزبان، خدمات خود را در اختیار مشترک قرار می دهد و مشترک به عنوان مهمان از خدمات اپراتور دیگر استفاده می کند. کیفیت خدمات اپراتور میزبان برای مشترک میهمان، کاملا مشابه با کیفیت خدماتی است که مشترک اپراتور میزبان دریافت می کند. البته استفاده از این امکانات برای کاربران کاملا رایگان بوده و آنها می توانند در نقاط کور روی شبکه اپراتورهای دیگر زوم کنند و از آن بهره مند گردند.

 رومینگ ملی نخستین بار در خرداد ماه 1393 بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل با هدف برقراری ارتباط آسان تر مشترکین برقرار شد تا کمی از دغدغه پوشش شبکه برای کاربران را کاهش دهد. با استفاده از این سرویس چنانچه در منطقه ای، سیم کارت مشترک آنتن نداشت، مشترک می تواند از آنتن های اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده نمایند.

در سال 1397 این طرح بین هر سه اپراتور فعال در کشور و دو اپراتور روستایی به صورت فراگیر به اجرا در آمد که از آن زمان تا کنون در صورت نبود آنتن یک اپراتور در منطقه ای، از آنتن اپراتور دیگر استفاده می شود.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مکالمات رومینگ ملی در سه ماهه پایانی سال 1400، در مجموع تعداد 20 میلیون و 112 هزار و 89 مکالمه بین اپراتورهای مختلف تلفن همراه صورت پذیرفته است که این عدد نسبت به سه ماهه دوم و سوم سال 1400 کاهش داشته است. در سه ماهه دوم سال 1400، آمار رومینگ ملی 22 میلیون و در سه ماهه سوم این عدد برابر  با 20 میلیون و 891 هزار  مکالمه بوده است.

 

تعداد مکالمات از طریق رومینگ ملی به تفکیک اپراتورها تا پایان سه ماهه چهارم سال 1400

اپراتور میهمان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میزبان

اپراتور میهمان

همراه اول

ایرانسل

رایتل

همراه اول

-

2،357،909

0

ایرانسل

10،869،499

-

0

رایتل

3،895،437

2،989،244

-

 

با توجه به این جدول همراه اول میزبان خوبی برای مشترکین دیگر اپراتورها بوده و رایتل چون تقریبا شبکه ای ندارد، از میزبانی مشترکین دیگر اپراتورها محروم مانده است. بنابراین بیشترین ترافیک رومینگ ملی در اختیار همراه اول است و سهم بیشتری از خدمت رسانی در این حوزه بر دوش این اپراتور است.

گستردگی پوشش شبکه همراه اول نشان می دهد که همراه اول توانسته مناطق بیشتری را تحت پوشش قرار دهد که همین امر موجب می گردد که مشترکین این اپراتور از کمترین خدمات طرح رومینگ ملی استفاده نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز


نقش دولت در افزایش قیمت اینترنت

در بهار 1401 با وجود اعتراضات بسیاری از مردم در فضای مجازی، اپراتورها همچنان بر خواسته افزایش قیمت اینترنت تا سقف تعرفه مصوب، پافشاری داشتند که این امر بالاخره محقق شد و تعرفه های اینترنت به صورت رسمی در اواخر فروردین ماه افزایش پیدا کرد. بلافاصله بعد از اعلام رسمی حذف بسته های محبوب اینترنتی و افزایش قیمت اینترنت در اپراتورهای همراه، برای کاربران اینترنتی بسیار ناراحت کننده بود.  

بر اساس مصوبه سال 1395، تعرفه اینترنت هر یک گیگابایت برای سیم کارت های دائمی بین 3 تا 40 هزار تومان است که بر اساس قانون اپراتورها این اجازه را دارند که در این محدوده به راحتی بسته اینترنتی تعریف کنند. بنا به گفته وزیر ارتباطات افزایش فعلی تعرفه ها در چارچوب مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده است که بر اساس آن تعرفه هر گیگابایت اینترنت برای سیم کارت دائمی 40 هزار تومان و برای سیم کارت اعتباری 60 هزار تومان می باشد.

در همین راستا، سلجوقی، عضو سابق سازمان اطلاعات و فناوری درباره افزایش قیمت اینترنت می گوید: "عوامل زیادی بر روی قیمت ها تاثیر گذارند. به عنوان مثال تحریم ها قطعا در قیمت اینترنت موثر هستند و نمی توان آنها را نادیده گرفت."

او در گفت گو با تجارت نیوز قیمت بهای اینترنت را منطقی دانسته و می گوید : "از نظر من تمامی زیر ساخت ها ،چه زیر ساخت های خصوصی و چه دولتی؛ تمام زیر ساخت های اینترنتی کشور دارای مشکلات فنی هستند. طبیعتا زمانی که اپراتورها از لحاظ فنی مشکل دارند، برای ایجاد یک رابطه یکپارچه و حل مشکلات در سیستم اقتصادیشان، مجبور می شوند که با دیگر بخش های اقتصادی کشور خود را منطبق کنند."

او در ادامه توضیح داد : "زمانی که وزارت کار اقدام به افزایش 57 درصدی حقوق می کند، تبعات این افزایش در همه بخش ها نیز دیده می شود. در نهایت اپراتورها به دو صورت می توانند عمل کنند، یکی تعدیل نیروی کار که خلاف قوانین کار است و دیگری افزایش قیمت خدمات و کالا. در این زمان با افزایش هزینه ها دیگر کسی نمی پرسد آیا کیفیت خدمات و کالا افزایش می یابد؟ "

بنا به اعتقاد سلجوقی، افزایش حقوق اثر خود را این گونه بر جامعه می گذارد و اقتصاد کشور را دچار یک تورم مارپیچی می کند. زیرا با افزایش قیمت ها، هزینه مواد اولیه، هزینه خدمات و نیروی انسانی نیز بالا می رود.

 

نقش دولت در افزایش قیمت اینترنت

با توجه به مصوبه مجلس، اپراتورها تا پایان سال 1400 اجازه افزایش نرخ تعرفه های اینترنت را نداشتند. در آخرین درخواست اپراتورها از وزارت ارتباطات آمده بود که آنها برای تامین شبکه نیازمند افزایش بهای اینترنت به ازای هر گیگابایت اینترنت به مبلغ 40 هزار تومان هستند. وزیر ارتباطات نیز اعلام کرده بود افزایش قیمت اینترنت باید منوط به ارتقا کیفیت و سرعت آن باشد.

سلجوقی در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی، چگونه می شود بین بقای اپراتورها و استفاده مردم از اینترنت تعادل ایجاد کرد؟ می گوید: "اگر بخواهیم یک اتفاق بیفتد این است که در وزارت کار به جای این که 57 درصد اضافه کنند،20 درصد افزایش حقوق اعمال می کردند، چرا که منجر به تورم بالا نمی شدند.

دولت می تواند هزینه های اپراتورها مانند مبلغ مالیاتشان را کاهش دهد یا حتی ببخشد. شاید بتواند به کم بودن نرخ اینترنت کمک کند. اما اگر قرار باشد دولت مالیات ها را کامل بگیرد و قیمت اینترنت هم چنان کم باشد، اپراتور نیز نمی تواند هزینه های خود را تامین کند. "

با توجه به آن چه که گفته شد، به نظر نمی رسد بتوان کاری برای سبد هزینه های اینترنت خانوارها انجام داد. زیرا از یک سو دولت از خواسته های به حق خود مانند مالیات به نفع مردم نخواهد گذشت و از سوی دیگر بر اساس این مصوبه، اپراتورها در افزایش قیمت اینترنت خود مختار هستند و می توانند به راحتی سقف آن را در نظر بگیرند مگر این که در فضای رقابتی، اپراتورها برای کسب سهم بیشتر از بازار، کمی در افزایش قیمت ها تعدیل ایجاد کنند که بسیار بعید و دور از ذهن است.

زیرا در همان روزهای اول افزایش تعرقه ها، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول که از بیشترین تعداد مشترک در بین اپراتورها برخوردار هستند، با حذف بسته های محبوب و پرطرفدار طولانی مدت ، بسته های جدید با حجم یکسان و قیمت یکسان تعریف کردند که این امر بیشتر به یکسان سازی قیمت ها شبیه است تا رقابت بین اپراتورها.

منبع: وبلاگ رندباز