فیلترینگ همیشگی اینستاگرام! شایعه یا واقعیت...

فیلترینگ گسترده پلتفرم های اجتماعی و اختلال بی سابقه در اینترنت ایران که از روز 30 شهریور ماه 1401 اعمال گردید، بسیاری از سرویس های اینترنتی مانند اینستاگرام، واتس اپ، اسکایپ، گوگل پلی، اپ استور، لینکدین  و گوگل چت را از دسترس کاربران ایران خارج کرد و مشکلات عدیده ای را برای کاربران ایجاد کرده است.

در حال حاضر بیش از دو هفته است که کاربران در ایران، با اختلالات شدید اینترنتی و از دسترس خارج شدن بسیاری از سرویس های اینترنتی مانند اینستاگرام و واتس اپ دست و پنجه نرم می کنند. این محدود سازی ها که به گفته مسئولان بنا بر صلاحدید وضعیت امنیتی فعلی اخذ شده، قطعا تاثیر گذاری وسیعی بر افکار عمومی و کسب و کارهای مجازی داشته است. اگر چه بنا به اعلام وزیر کشور این محدودیت ها موقتی می باشد، ولی گروهی از طرفداران و مجریان طرح صیانت خواستار فیلترینگ همیشگی و دائمی اینستاگرام شده اند.

 

·        تلاش های انجام شده برای فیلترینگ اینستاگرام

همین موضوع به یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران در فضای مجازی تبدیل شده و آنها از هر فرصتی برای ابراز نگرانی از این موضوع استفاده می کنند. به طوری که اگر کاربران شانس بیاورند و بعد از ساعت ها تلاش در ساعاتی مشخص از روز به اینترنت وصل شده و فیلتر شکن آنها هم فعال شود، مهم ترین سوالی که توسط آنها مطرح شده و در این شبکه ها دست به دست می شود در مورد از دسترس خارج شدن دائمی اینستاگرام و واتس اپ می باشد.

قطعا این دغدغه در چنین شرایطی خیلی بی ربط نیست، زیرا تجربه های گذشته در ایران نشان می دهد که سرویس های فیلتر شده در زمان ناآرامی ها، بعد از فروکش کردن اعتراضات بعد از چند ماه دوباره برای همیشه زیر تیغ فیلتر رفته اند. برای نمونه در جریان اعتراضات زمستان سال 96 تلگرام فیلتر شد و بعد از پایان یافتن اعتراضات رفع فیلتر شد. ولی نهایتا چند ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه 97 برای همیشه فیلتر شد. دقیقا مانند اتفاقی که برای فیسبوک و توییتر در سال 88 افتاد و بعد از اعتراضات مردمی برای همیشه فیلتر شدند.

 

علاوه بر این دغدغه ها، گمانه زنی ها برای فیلترینگ همیشگی اینستاگرام نیز در جریان است و برای نمونه پستی که جواد جاویدنیا، سرپرست سابق معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در پیام رسان های داخلی منتشر نموده، شاهد این مدعا می باشد. در متن این نامه آمده: " با توجه به نقش محوری اینستاگرام در نابسامانی فرهنگی و امنیتی کشور که با تخریب فرهنگ و ارزش ها، ایمان مردم که به فرموده رهبر معظم انقلاب مهمترین مولفه امنیت ملی است را مورد حمله و تخریب قرار داده، به صورت دائمی مسدود گردد."

او در ادامه این نامه یادآور می شود:" وضعیت بی ضابطه و نابهنجار فضای مجازی معلول ترک فعل مسئولان مختلف به ویژه مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات است."

 

جاوید نیا در نهایت خواسته خود را که رسیدگی به ترک فعل مسببان وضعیت موجود است؛ بیان می دارد و به صورت مشخص ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، محمود واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت دوازدهم را به عنوان متهمان ردیف اول و ولنگاری موجود در فضای موجود معرفی می کند. البته پیش از این هم جاویدنیا در سمت دبیر کمیته فیلترینگ اعلام کرده بود که کم کاری های وزارت ارتباطات دولت دوازدهم باعث رشد استفاده اینستاگرام در کشور شده است.

جاوید نیا علاوه بر این نامه، در پستی دیگر با انتشار ویدئویی از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، به  موضع گیری های ایشان در مورد فضای مجازی انتقاد کرد و با اشاره به حرف های انتخاباتی آقای رئیسی که از اینستاگرام برای دریافت نظرات مردم استفاده می کردند و تاکید داشتند که نمی توان این فضا را بست، این گونه نوشته است: " آقای رئیسی هرگز تا الان حتی در زمان مسئولیت ریاست جمهوری در موضوع ساماندهی فضای مجازی ول و رهای کشور با مردم حرف نزد. "

 

 اظهار نظر در مورد فیلترینگ همیشگی اینستاگرام به انتشار پست های جاوید نیا و اعلام این که استمرار مسدود سازی اینستاگرام مطالبه جدی اساتید، طلاب و فعالان فضای مجازی از رئیس قوه قضائیه می باشد، ختم نمی شود و خبرگزاری فارس نیز با راه اندازی یک پویش از کاربران خواسته تا با امضا آن از مسئولان بخواهند که اینستاگرام برای همیشه مسدود گردد.

از سوی دیگر برخی از فعالان فضای مجازی مانند هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک یا جبهه انقلاب اسلامی  نیز در گروه های مختلفی که روی پیام رسان های داخلی شکل داده اند؛ خواستار مسدود سازی همیشگی فضای مجازی شده اند. این فعالان با تکیه بر این موضوع که دست دولت برای اعمال قانون به اینستاگرام نمی رسد؛ ولی با جایگزینی پلتفرم های داخلی مانند روبیکا که از مدیران داخلی استفاده می کنند و در داخل میزبانی می شوند، امکان اعمال قانون وجود دارد، خواستار فیلترینگ اینستاگرام و استفاده از پلتفرم روبیکا شدند.

 

برخی دیگر نیز با توجه به فیلترینگ پلتفرم های مختلف و قطعی اینترنت، خواستار اجرای طرح صیانت هستند و طرحی را پیشنهاد می دهند که به وضوح خواستار محدودیت دسترسی همیشگی به پلتفرم های خارجی می باشد. در این باره روح الله مومن نسب که از او به عنوان مغز متفکر تدوین طرح صیانت از کاربران فضای مجازی یاد می شود، در پستی می گوید: " عده ای جلوی تصویب قانون جرایم رایانه ای را هم هفت سال گرفته بودند، ولی فتنه 88 بستر تصویب اش را چنان فراهم کرد که مخالفان هم تبدیل به مطالبه گر شدند. "

ایشان که معتقدند شرایط پیش آمده باعث می شود تا مخالفان اجرای طرح صیانت بر لزوم اجرای آن به صف موافقان اجرای طرح بپیوندند، ضمن اشاره به پیدا کردن موافقان جدید برای این طرح می نویسد: " حالا ببینید مخالفان منصف طرح صیانت چگونه یکی یکی لزوم تصویب این طرح ملی را درک می کنند و به صف موافقان می پیوندند. "

اگر چه  وزیر کشور در گفت وگو با صدا و سیما محدودیت های اینترنت را موقتی اعلام نموده ولی قطعا در شرایط کنونی این نوع اظهار نظر ها تاثیر زیادی در فیلتر شدن همیشگی سرویس های محبوبی مانند اینستاگرام خواهد داشت و این امر قطعا خسارات جبران ناپذیری برای کسب و کارها  به وجود خواهد آورد.

لازم به ذکر است محدودیت ذکرشده شامل اینترنت اپراتورهای سیم کارت همراه اول، سیم کارت ایرانسل و سیم کارت رایتل و سایر اپراتورهای کشور نیز میباشد.

 

 

·        تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر کسب و کارهای اینترنتی

بر اساس برآورد نت بلاکس که وضعیت اینترنت را در کشورهای مختلف رصد می کند، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت در ایران در هر ساعت بیش از یک و نیم میلیون دلار برآورد شده است. زیرا سرویس هایی مانند اینستاگرام و واتس اپ تنها برای سرگرمی و روزمرگی نبوده و بسیاری از صاحبان مشاغل برای توسعه کسب و کار خود از این پلتفرم استفاده می کنند.

در سال 98 به دنبال قطعی سراسری اینترنت، سازمان نظام صنفی رایانه ای اعلام کرده بود که قطعی اینترنت؛ روزانه بیش از 2500 میلیارد تومان به صنعت آی تی در کشور لطمه زده است که قطعا این رقم در سال 1401 با وجود گستره فراوان کسب و کارهای اینترنتی بسیار بیشتر از سال 98 خواهد بود. علاوه بر این طبق اعلام ابروان در آبان ماه سال 98، تقریبا 18 هزار کسب و کار کوچک در زمره بزرگترین بازندگان اکوسیستم به خاطر قطعی اینترنت در کشور بودند و نتوانستند تا مدتی پس از اتصال مجدد اینترنت به جایگاه پیشین خود باز گردند.

 

بر اساس آخرین گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد وضعیت تجارت الکترونیکی در ایران، پیام رسان اینستاگرام با جمعیتی بیش از 48 میلیون، محبوب ترین و پرطرفدارترین پلتفرم در بین ایرانیها بوده و بیش از 80 درصد کسب و کارها در ایران از پلتفرم اینستاگرام برای معرفی، تبلیغ و فروش محصولات و ارائه خدمات خود استفاده می کنند. بررسی تکراسا نیز ضمن تائید این این گزارش نشان می دهد اینستاگرام علاوه بر یک راه ارتباطی به عنوان یک سرویس مناسب از محبوب ترین شبکه های اجتماعی برای فعالیت های اقتصادی در ایران و جهان می باشد.

بر اساس بررسی های تکراسا بیش از 415 هزار فروشگاه ایرانی در اینستاگرام فعالیت دارند و این شبکه مجازی به طور مستقیم برای یک میلیون ایرانی شغل ایجاد کرده و احتمالا 3 میلیون نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این پلتفرم مشغول به کار می باشند. تخمین زده می شود؛ این بازار سالانه بین 18 تا 32 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته باشد. بنابراین قطعی اینترنت و فیلترینگ این پلتفرم، نه تنها فعالیت این افراد را دچار مشکل و دردسر خواهد نمود بلکه درآمد آنها را نیز دچار مشکل خواهد ساخت.

 

در چنین شرایطی صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و خسارت دیدگان این تصمیم حکومتی، بنا بر پیشنهاد مقامات دولتی بهتر است از پلتفرم های بومی استفاده نمایند که با وجود قطعی اینترنت و اختلالات مکرر، این کار بسیار سخت و دردسر ساز می باشد. زیرا در ساعاتی از شبانه روز که اختلالات اینترنتی اوج می گیرد، بسیاری از سامانه های بهداشتی، آموزشی و درمانی که از پلتفرم های بومی استفاده می کنند؛ قادر به ارائه خدمات به کاربرانشان نمی باشند، چه برسد به کسب و کارهای اینترنتی. علاوه بر این، قطعی اینترنت بر روی شبکه پرداخت کسب و کارهای فعال نیز تاثیر بسیار بدی داشته و به گفته رئیس کمیسیون پرداخت یاری نصر تهران در عرض چهار روز تعداد تراکنش ها 75 درصد کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر وعده داده بود که سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص دولتی تا پایان دولت سیزدهم به 10 درصد می رسد.

 

اثرات منفی قطعی اینترنت و فیلترینگ بر بازار همه مشاغل بسیار زیاد می باشد، به طوری که سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران؛ اخیرا در بیانه ای اذعان داشت که توسعه اقتصاد دیجیتال و در نظر گرفتن اهداف توسعه ای در این زمینه با قطعی اینترنت ممکن نیست و در شرایطی که نیازمند جلب اعتماد مردم هستیم، قطع اینترنت به اعتماد کاربران لطمه می زند.

با توجه به این که در شرایط کنونی نمی توان به درستی در مورد آینده پلتفرم های خارجی در کشور پیشگویی کرد؛ ولی به طور یقین تداوم شرایط موجود و قطعی اینترنت نه تنها باعث تعطیلی کسب و کارها می گردد، بلکه باعث سلب اعتماد مردم از نهادهای حکومتی نیز می شود که نامطلوب و ناخوشایند می باشد.

منبع: وبلاگ رندباز


نحوه نظارت بر حجم بسته های اینترنت اپراتورها از سوی رگولاتوری چگونه است؟

سبعد از گران شدن قیمت اینترنت در فروردین 1401 و تغییرات ایجاد شده در بسته های پیشنهادی از سوی اپراتورها که هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ حجم، بسیار زیاد و قابل ملاحظه بود، استفاده از اینترنت به یک چالش بزرگ در بین کاربران تبدیل شد. حذف بسته های اقتصادی و ارزان از سوی اپراتورها از یک سو و بالا رفتن حجم مصرف اینترنت از سوی کاربران ( به خاطر تاثیر بسیار زیاد تاثیر این تکنولوژی بخصوص در دوران پاندمی بر جنبه های مختلف زندگی مانند آموزش، بهداشت، بانکداری، اداری و ... ) سبب گردید تا کاربران حساسیت بیشتری نسبت به میزان و نحوه مصرف اینترنت خریداری شده؛ داشته باشند. شاید به همین خاطر است که چند وقتی است بسیاری از کاربران از تمام شدن زود هنگام حجم بسته های اینترنت خود ناراضی بوده و معتقدند که حجم محاسبه شده توسط اپراتور با میزان مصرف واقعی آنها مطابقت ندارد.

 

از آنجا که بر اساس اعلام مدیر کل سازمان نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، حجم بسته های اینترنت اپراتورها از سوی این واحد نظارتی در قالب بازدید ها، بازرسی های دوره ای و نظارت برخط، پایش می شود و در صورت مشاهده هرگونه عدم تطابق و تخلف، با اپراتور متخلف برخورد شده و مطابق قانون جریمه میگردد، انتظار می رود چنین نارضایتی هایی بسیار سریع بررسی و پاسخ داده شوند.

 

سید محمد امامی، مدیر کل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری، در این باره به خبرگزاری ایرنا می گوید: "حجم بسته های اینترنت اپراتورها در قالب بازدید ها و بررسی های دوره ای و همچنین نظارت بر خط پایش می شود. این پایش دوره ای با تحلیلی آمار و اطلاعات مربوط به هر اپراتور به صورت دوره تکرار شده و در طی آن اطلاعات و داده های مربوط به بسته های فروخته شده به مشترکان با ترافیک و پهنای باند مصرفی اپراتور تطبیق داده و در صورت مشاهده تخلف مطابق با مقررات با اپراتورها بر خورد می شود."

 

مدیر کل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در ادامه افزودند: " مشترکان برای اطمینان بیشتر و کنترل حجم اینترنت دریافتی با استفاده از اپلیکیشن های"همراه من " در اپراتور همراه اول،"  ایرانسل من"  در اپراتور ایرانسل،"  رایتل من" در اپراتور رایتل، " شاتل موبایل من"  در اپراتور شاتل موبایل، "سامان تل من" در اپراتور سامان تل یا سایر دسترسی هایی که اپراتورها برای مشترکین ایجاد می کنند و هم چنین نصب اپلیکیشن های مانیتورینگ ترافیک، نسبت به سنجش میزان مصرف دیتا بر روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر خود اقدام نمایند."

 

سید محمد امامی علاوه بر اشاره به الزام اپراتورها به درج ترافیک مصرفی کاربران در پنل مشترکین، به این موضوع نیز تاکید کردند که : " مشترکین در صورت مشاهده مغایرت یا تخلف در این زمینه می توانند با مراجعه به سامانه ثبت و پاسخگویی شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آدرس https://195.cra.ir و یا تماس با شماره 95، شکایت خود را ثبت کنند تا این موضوعات از سوی رگولاتوری پیگیری، بررسی و پاسخ داده شود."

 

با توجه به این که امکان نصب اپ های مانیتورینگ ترافیک و نظارت بر میزان حجم مصرفی برای بسیاری از کاربران مقدور نمی باشد، به نظر می رسد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بهتر است نظارت و بررسی های دوره ای خود را بیشتر کرده و با برخورد جدی با هر نوع تخلف از سوی اپراتورها رضایت خاطر بیشتر مشترکین را فراهم آورد. البته برای رسیدن به این مهم، همکاری کاربران با سازمان مربوطه، نقش بسیار مهمی داشته و لازم است مشترکین در صورت مشاهده هرگونه مغایرت از طریق روش های اعلام شده، موضوع را به بخش شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارجاع داده تا در اسرع وقت مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ داده شود.

منبع: وبلاگ رندباز


با سیم کارت سوخته چه باید کرد؟

تاثیر تلفن های همراه بر زندگی های مدرن امروزی آنقدر زیاد و غیر قابل انکار می باشد که اگر نگاهی کوتاه به جنبه های مختلف زندگی امروزی بیندازیم، تقریبا در همه بخش ها از آموزش و بهداشت گرفته تا انجام کارهای بانکی و اداری، با استفاده از این تکنولوژی راحت تر و آسان تر از همیشه شده است. ولی با این حال، همه گجت های هوشمند برای کاربردی و مفید بودن احتیاج به شناس کارت های کوچکی به نام سیم کارت دارند که با وجود کوچک بودن، نقش بسیار مهمی در توانایی و عملکرد تلفن های همراه بازی می کنند.

 

سیم کارت یا " Subscriber Identity Module " در اصل یک قطعه الکترونیکی است که حاوی هویت مشترک، شماره شناسایی بین المللی سیم کارت و شماره اختصاصی مشترک ( شماره تلفن همراه ) می باشد. سیم کارت ها که همزمان با دیجیتال شدن شبکه های مخابرات سیار و ظهور نسل دوم این شبکه ها در سال 1990 ارائه شدند، در واقع تراشه هایی کوچک هستند که وقتی در موبایل مشترک قرار می گیرند، می توانند منبع هوشمندی از ارتباطات متنوع و مختلف را شکل دهند. سیم کارت ها به عنوان جزء جدایی ناپذیر گجت های هوشمند از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند و در طول سالها تغییرات زیادی داشته اند که آنها را کوچکتر اما کاربردی تر ساخته است. لازم به ذکر است اپراتورهای فعال کشور همراه اول، ایرانسل، رایتل می باشند که سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری ارائه میدهند.

 

با وجود قابلیت های فراوان سیم کارت ها، این قطعات الکترونیکی مانند هر وسیله دیگری تاریخ مصرف دارند و جدا از عوامل مختلفی که می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد، به طور متوسط بعد از پنج سال از رده خارج می شوند. البته عوامل مهمی مانند حرارت، امواج، ضربه، تغییر ولتاژ و اشتباه قرار دادن سیم کارت نیز می تواند باعث سوختن سیم کارت ها گردند. علاوه بر این در آب افتادن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می تواند باعث آسیب رساندن به سیم کارت ها شوند.

بنابراین اگر می خواهید از حداکثر عمر سیم کارت خود بهره مند گردید، بهتر است از آن به طور صحیح استفاده نمایید زیرا عواملی مانند میزان روشن یا خاموش کردن تلفن همراه، مقدار و تعداد مکالمات و حتی تعداد پیامک های ارسالی و دریافتی نیز در کاهش عمر سیم کارت ها موثرند.

 

 در اینجا به چند نمونه از دلایل سوختن سیم کارت ها که می تواند به خاطر بی دقتی به وجود آید، اشاره می کنیم:

·        وارد کردن پین کد ( PIN ) به اشتباه بیش از دفعات از پیش مشخص شده ( بیش از سه بار )

·        وارد یا خارج کردن سیم کارت هنگامی روشن بودن تلفن همراه

·        لمس یا آغشته کردن صفحه طلایی سیم کارت به ذرات گرد و غبار و یا چربی

·        قرار دادن گوشی در فاصله نیم متری شوفاژ برای بازه طولانی ( مثلا شب تا صبح )

·        نمناکی یا تماس با رطوبت

·        قرار دادن سیم کارت در محیط های مغناطیسی مانند تلویزیون و رایانه

 

یکی دیگر از عوامل مهم دیگری که باعث سوختن سیم کارت ها می گردد، استفاده از گوشی های تقلبی و یا فیک می باشد که با رساندن ولتاژ غیر استاندارد ( ولتاژ کم یا زیاد ) به تلفن های همراه، باعث آسیب رساندن به این قطعات ظریف می گردند. حتی ویروسی شدن گوشی های همراه نیز بنا به دلایلی مانند ریختن برنامه های متعدد یا بازی اشعه مادون قرمز و بلوتوث می تواند باعث سوختن سیم کارت ها شوند. بنابراین کیفیت گوشی هوشمند بسیار در طول عمر سیم کارت تاثیرگذار خواهد بود.

قطعا سوختن سیم کارت زمان مشخصی ندارد، ولی این امکان وجود دارد که مشترکین قبل از سوختن سیم کارت متوجه این موضوع شوند، پس بهتر است نسبت به کلیه نشانه ها هشیار بوده و هر مساله غیر عادی را جدی بگیرید.

 

  به طور کلی سیم کارت های سوخته نشانه هایی دارند که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

1.     خط مورد نظر آنتن نمی دهد.

2.     در حالی که گوشی هوشمند روشن است، اگر با خط مورد نظر تماس بگیرید، پیغام خاموش بودن تلفن همراه به گوش می رسد.

3.     بر روی گوشی هوشمند، پیغامی حاکی از وجود نداشتن سیم کارت مشاهده می شود که معمولا در گوشی های مختلف، این پیغام به شکل های متفاوت می باشد.

 

به طور کلی؛ در صورت معیوب شدن سیم کارت یا عدم امکان استفاده از آن و مشاهده پیغام " Insert Sim Card  یا  Card rejected " بهتر است؛ سیم کارت را تست نمایید، زیرا در برخی مواقع مشکل می تواند کاملا فنی بوده و گوشی هوشمند شما نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد. بنابراین بعد از اطمینان از سالم بودن سخت افزار گوشی، تلفن همراه خود را خاموش کرده و سیم کارت را در بیاورید و آن را در یک گوشی هوشمند دیگر امتحان نمایید؛ اگر دوباره همان پیغام را دریافت نمودید، از سوختن سیم کارت خود مطمئن باشید. سپس با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی اپراتور خود مراجعه نموده و درخواست تعویض سیم کارت را ثبت نمایید و سیم کارت جدید را دریافت نمایید.

البته مشترکینی که سیم کارت های آنها قدیمی شده است؛ بهتر است برای دریافت بهتر و آسانتر خدمات؛ منتظر سوختن سیم کارت نبوده و با ارائه اصل کارت ملی و برگه مشخصات سیم کارت به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی و یا مراکز تلفن ثابت ( در تهران )  و ادارات مشترکین ( در سایر استان ها )  مراجعه نموده و به صورت رایگان سیم کارت خود را تعویض نمایند.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تعویض سیم کارت:

·        حضور مالک تلفن همراه یا وکیل قانونی وی

·        ارائه اصل و تصویر کارت ملی

·        تکمیل و امضای فرم درخواست تعویض سیم کارت

·        ارائه اصل وکالت نامه و تصویر آن در صورت حضور وکیل قانونی

·        ارائه اصل قبض پرداختی دوره آخر برای مشترکین دائمی

به طور کلی کارشناسان این حوزه معتقدند یکی از مهم ترین دلایل سوختن سیم کارت ها، رعایت نکردن مسائل ایمنی می باشد که باعث آسیب رساندن به سیم کارت ها و کاهش عمر مفید آنها می گردد که البته این مهم تنها با رعایت چند نکته ساده و کوچک که در بالا ذکر شد؛ به خوبی قابل پیشگیری می باشد. بنابراین مشترکین توجه داشته باشند؛ با اطلاع و آگاهی از نحوه مراقبت از سیم کارت ها، می توانند از حداکثر عمر این شناس کارت ها استفاده نمایند.

منبع:وبلاگ رندباز


بیمه گوشی های هوشمند مشترکین شاتل موبایل با تخفیف ویژه

بنا به گزارش روابط عمومی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل، تمامی برندهای گوشی هوشمند تلفن همراه این اپراتور با تخفیف ویژه بیمه می شوند. این خدمت جدید شاتل موبایل در راستای بهبود ارزش خدمات این اپراتور صورت پذیرفته و مشترکین سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل می توانند گوشی های همراه خود را بیمه نمایند.

شاتل موبایل در اصل یک " MVNO " یا اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه است که در طول سال های فعالیت مستمر و رو به رشد خود؛ توانسته به یک اپراتور "  Full MVNO" در ایران تبدیل شود که این بدان معناست؛ شاتل موبایل برخلاف اپراتورهای مجازی که می توانند خدمات و سرویس های اپراتورهای اصلی را به صورت عمده خریداری و آن ها را با توجه به نیاز بازار با برند تجاری خود عرضه کنند، تمام زیر ساخت های فنی و مستقل؛ از جمله هسته شبکه ( Core Network ) اختصاصی خود را ایجاد و پیاده سازی کرده و تنها، از ظرفیت آنتن های اپراتور تلفن همراه استفاده می کند.  

 

علاوه بر این شاتل موبایل، تنها اپراتور تلفن همراه در کشور است که برای مشترکین خود امکان اتصال خودکار به هر سه شبکه اپراتور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل ) دارای شبکه رادیویی را فراهم نموده است. این سرویس با تحلیل مداوم و دقیق شبکه های موجود در موقعیت جغرافیایی مشترکین رایتل، با کیفیت ترین و پایدارترین شبکه رادیویی در هر منطقه را به صورت کاملا هوشمند و اتوماتیک در اختیار کاربران قرار می دهد.

در حال حاضر نیز بر اساس تفاهم نامه ای که بین این اپراتور و سرویس" بیمه دیجیتال من " منعقد گردیده است؛ مشترکین سیم کارت شاتل موبایل می توانند با استفاده از تخفیف 25 درصدی بیمه پارسیان ویژه شاتل موبایلی ها، گوشی هوشمند خود را به صورت آنلاین بیمه نمایند.

 

 این بیمه که مشمول همه برندهای گوشی همراه مشترکین سیم کارت های شاتل موبایل می گردد، موارد زیر را پوشش می دهد:

·        سرقت به صورت کلی حتی زورگیری و یا کیف قاپی؛ البته سرقت باید مورد تایید مراجع قضایی و انتظامی قرار گیرد.

·        آسیب های فیزیکی شامل شکستگی فیزیکی

·        آتش سوزی

·        آب دیدگی و نفوذ مایعات

·        نوسانات ولتاژ برق و نظایر آن

 

برای دریافت این سرویس، مشترکین سیم کارت های شاتل موبایل می توانند به پنل" مدیریت حساب اینترنتی یا اپلیکیشن شاتل موبایل " مراجعه نموده و در بخش" سرویس های خدماتی"  تخفیف 25 درصدی مربوط به خدمات بیمه دیجیتال من را دریافت نمایند.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نخستین اپراتور حقیقی نوع اول تلفن همراه در کشور و سیم کارت های هوشمند این اپراتور با پیش شماره 0998 و کد یک، به وب سایت www.shatelmobile.ir مراجعه نموده و یا از طریق شماره 09981000000 به صورت 24 ساعته با کارشناسان فروش شاتل موبایل در تماس باشند.

منبع: وبلاگ رندباز

بسته های رومینگ دور دنیا برای مشترکین همراه اول

اوقات فراغت را مردم می توانند با خیلی از کار ها پر کنند مثل مسافرت کرد که بسیار جذاب است و خاطرات خوشی برای مردم به جای می گذارد و باعث این میشود که بسیاری از مردم جاهای جدیدی بروند. مسافرت هایی که از مرز ها رد می شود هم بسیار می تواند جذاب برای مردم باشد برای آن که می توانند با فرهنگ های جدیدی را ببینند و آشنا می شوند و بسیار می تواند جذاب باشد. آشنایی با تاریخ و تمدن و فرهنگ کشور ها می تواند بسیار عالی باشد و بدانیم با فرهنگ خودان چه چیزهایی مشترک است. این روزها اپراتور همراه اول برای کسانی میخواهند به مسافرت های خارجی بروند و سیم کارت های همراه اول را دارند بسته های رومینگ می دهد. همراه اول در تلاش است که بتواند گوی سبقت را از بقیه رقبا بدزد تا بتواند به عنوان بهترین اپراتور در کشور معرفی شود.

اپراتور همراه اول که در بین اپراتورهای کشور از بیشترین تعداد مشترک برخوردار است؛ طرح رومینگ دور دنیای خود را برای کلیه مشترکین سیم کارت های اعتباری و دائمی که قصد سفر به کشورهای خارجی را دارند، ارائه نموده است که با استفاده از آن مشترکین سیم کارت دائمی همراه اول و سیم کارت اعتباری همراه اول می توانند هزینه های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

 

در حال حاضر سرویس رومینگ همراه اول برای مشترکین دائمی به 112 کشور و 231 اپراتور تلفن همراه می رسد و برای مشترکین اعتباری از طریق 136 اپراتور در 85 کشور دنیا قابل استفاده می باشد. به همین خاطر فعال سازی این سرویس و استفاده از شماره های همراه اول در سفرهای خارجی یکی از راحت ترین و بی دردسرترین راه های ارتباطی با دوستان و آشنایان داخل کشور می باشد که با خرید طرح رومینگ دور دنیا، بسیار اقتصادی تر و ارزانتر از خرید سیم کارت خارجی، خواهد بود.  

 

 بنابراین مشترکین سیم کارت همراه اول می توانند با مراجعه به فروشگاه آنلاین همراه اول و یا از طریق اپلیکیشن همراه من نسبت به خرید و فعال سازی بسته های اینترنت رومینگ دور دنیا اقدام نمایند. البته همراه اول در راستای رفاه بیشتر مشترکین، امکان خرید این بسته ها را از طریق کدهای دستوری نیز فراهم نموده است که در جدول زیر آمده و کاربران می توانند با توجه به نیاز خود، آنها را شماره گیری نمایند.

 

بسته های رومینگ دور دنیا همراه اول

نوع بسته

قیمت

مدت اعتبار

کد دستوری

300 مگابایت

180.000 تومان

14 روزه

# 1 * 131 * 29 * 10 *

یک گیگابایت

450.000 تومان

14 روزه

# 2 * 131 * 29 * 10 *

3 گیگابایت

950.000 تومان

14 روزه

# 3 * 131 * 29 * 10 *

علاوه بر این اپراتور همراه اول، به طور خاص برای مشترکین سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری همراه اول که قصد سفر به کشور امارات یا پرواز به مقصد دبی را دارند، بسته های ویژه رومینگ امارات در نظر گرفته که امکان خرید بسته ها از طریق مراجعه به"  اپلیکیشن همراه من و فروشگاه های آنلاین همراه من،" وجود دارد. البته کاربران می توانند بسته های رومینگ امارت را از طریق کد های دستوری که در جدول ذیل آمده نیز خریداری نمایند:

 

بسته های رومینگ ویژه امارات

نوع بسته

قیمت

مدت اعتبار

کد دستوری

400 مگابایت

180.000 تومان

7 روزه

# 1 * 133 * 29 * 10 *

1.1 گیگابایت به همراه 10 دقیقه مکالمه هدیه

390.000 تومان

7 روزه

# 2 * 133 * 29 * 10 *

2.2 گیگابایت به همراه 15 دقیقه مکالمه هدیه

590.000 تومان

7 روزه

# 3 * 133 * 29 * 10 *

3.3 گیگابایت به همراه 30 دقیقه مکالمه هدیه

790.000 تومان

7 روزه

# 4 * 133 * 29 * 10 *

 

نکات و شرایط مهم:

·        با استفاده از بسته های اینترنت رومینگ دور دنیا همراه اول، همه امکانات واتس اپ مانند مکالمه و تماس تصویری، دسترسی به پورتال های بانکی و اپ های ایرانی برای کاربران وجود دارد.

·        قیمت اعلامی بدون در نظر گرفتن مالیات بوده و به قیمت نهایی بسته ها، مالیات و ارزش افزوده اضافه خواهد شد.

·        مبنای محاسبه هزینه مکالمات در سرویس رومینگ بر حسب دقیقه می باشد و هزینه تماس های دریافتی نیز به حساب مشترک دریافت کننده تماس می باشد.

·        روشن نمودن گوشی هوشمند و دریافت پیامک در حالت رومینگ بین الملل رایگان می باشد و هزینه پیامک ارسالی، به حساب ارسال کننده پیام خواهد بود.

·        بسته های رومینگ قابلیت تمدید خودکار نداشته و مشترکین می توانند در صورت اتمام بسته نسبت به خرید و فعال سازی مجدد آنها اقدام نمایند.

·        بهترین زمان خرید بسته ها، روز قبل از خروج از کشور می باشد، زیرا همزمان با خرید بسته، سرویس رومینگ مشترک فعال شده و مهلت استفاده از بسته ها از زمان خرید بسته به مدت ذکر شده در مشخصات بسته خواهد بود. ( بسته امارت 7 روزه و بسته های دور دنیا 14 روزه می باشد )

·        مشترکین می توانند در صورت تمایل چندین بسته غیر یکسان خریداری و فعال سازی نمایند.

·        در صورت اتمام بسته اینترنت رومینگ دور دنیا، هدیه مکالمه قابل استفاده می باشد.

·        در بسته های ترکیبی هر کشور، مشترکین می توانند با استفاده از هدیه مکالمه با شماره های ایران یا شماره های همان کشور تماس بگیرند و یا به تماس هایی از مقصد ایران و همان کشور پاسخ دهند.

·        امکان خرید بسته از داخل ایران برای مسافران خارج از کشور وجود دارد.

·        بسته های رومینگ دور دنیا برای کلیه سیم کارت های دائمی، اعتباری، حقیقی و حقوقی همراه اول قابل فعال سازی می باشد.

·        محدودیتی برای فعال سازی بسته های دور دنیا با سایر بسته های ویژه رومینگ همراه اول وجود ندارد.

·        در بسته های رومینگ دور دنیا، با سفر به کشور جدید و تغییر اپراتور، در صورتی که مشترک به اپراتور طرف قرارداد با همراه اول ورود پیدا کند، امکان استفاده از حجم باقیمانده بسته همچنان برای مشترک وجود دارد.

برای جستجوی شبکه کشور میزبان، اگر گوشی هوشمند شما به صورت اتوماتیک یا خودکار به اپراتور مورد نظر متصل نمی شود، می توانید با مراجعه به بخش تنظیمات گوشی هوشمند، گزینه جستجوی دستی شبکه را انتخاب نموده و سپس از بین شبکه های اعلامی، اپراتور مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

تنظیمات بر اساس سیستم عامل گوشی به شرح ذیل می باشد:

·        ios 11

Setting / Carriers/Automatic ( Off) /Operator name

·        ios 12

Setting/ Cellular/ network selection / /Automatic ( Off[A1] ) /Operator name

·        اندروید

Setting/ mobile network /network Operators  /Operator name

 

سرویس رومینگ بین الملل همراه اول به صورت پیش فرض بر روی کلیه سیم کارت های دائمی و اعتباری همراه اول فعال می باشد، ولی توصیه می شود قبل از خروج از کشور حتما از فعال بودن سرویس رومینگ خود مطمئن گردید. برای این کار مشترکین می توانند از روش های ذیل استفاده نمایند:

·        شماره گیری کد دستوری # 1 *  ( ستاره یک مربع )

·        شماره گیری کد دستوری  # 291 * 10 * ( ستاره 291 ستاره 10 مربع )

·        مراجعه به حساب کاربری همراه من، منوی خدمات

بسته های رومینگ در دنیا، در تمامی اپراتورهایی که از سراسر دنیا با همراه اول قراداد رومینگ دارند، قابل استفاده می باشد. مشترکین می توانند پیش از سفر با مراجعه به وب سایت همراه اول لیست کشورهای طرف قرارداد با این اپراتور را مشاهده نمایند و در صورت نیاز در سفر از آن استفاده کنند.

 منبع: وبلاگ رندباز