آواک سرویس بی سیم همراه اول

در دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و اطلاعات و ارتباطات کیش ( کینکس) که از تاریخ 19 تا 22 اردیبهشت ماه 1401 در جزیره کیش برگزار شد، 190 شرکت مخابراتی و ارتباطی، دانش بنیان و استارتاپی به مدت چهار روز توانمندی های خود را در عرصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشتند که دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشت.

رونمایی از سرویس بومی آواک در رویداد کیتکس 2022 از سوی شرکت ارتباطات سیار ایران، با هدف تامین نیازمندی های ارتباطی سازمان ها و نهادهای خدماتی و دولتی با امکانات شبکه بی سیم سنتی یکی از مهمترین سرویس های ارائه شده در این نمایشگاه بین المللی می باشد. بنا به گزارش اقتصاد آنلاین این سرویس، پلتفرمی برای ارائه خدمات بی سیم بر شبکه دیتای کشور است که با توجه به توسعه ی کسب و کارها در سال های اخیر، خدمتی منحصر بفرد و بی نظیر به شمار می آید.

با توجه به این که در دنیای اقتصاد کنونی، امکان ارتباط رادیویی گروهی با کیفیت و سهل الوصول به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر جهان مدرن باعث توسعه مشاغل می شود، همواره تقاضا برای برقراری این نوع ارتباطات که از سرعت خوب و قابل قبولی هم برخوردار باشند؛ وجود داشته است. به همین منظور سازمان های مرتبط با حجم بالایی از تقاضا بر پایه شبکه های رادیویی اختصاصی به ویژه در باندهای فرکانسی VHF و  UHF مواجه بودند که به دلیل اشباع و محدودیت طیف فرکانسی؛ امکان ارائه این سرویس در حجم بالا و با قیمت مناسب مقدور نبود. در همین راستا رونمایی از سرویس   POC با قابلیت های منحصر بفرد از سوی همراه اول که همواره در کشور به عنوان اپراتوری پیشرو شناخته می شود؛ می تواند جایگزین مناسبی برای این نوع از خدمات در نظر گرفته شود.

 سرویس " Push to talk over Cellular " که به اختصار POC نامیده می شود به اعضای یک گروه فرصت می دهد تا بتوانند با یکدیگر تماس نیمه دو طرفه فردی و گروهی به شکل صوتی و تصویری داشته باشند. در این فناوری که تنها با فشردن یک دکمه بر روی بستر دیتا با محدوده ی پوشش گسترده برقرار می شود؛ امکان انتقال داده متنی و تصویری بدون نیاز به ایجاد شبکه اختصاصی بی سیم سنتی نیز وجود خواهد داشت.

در سرویس بومی آواک امکان برقراری ارتباط بین اعضای این سرویس و بی سیم های سنتی وجود داشته و مدیریت و پایش کاربران از طریق استقرار نرم افزار تحت ویندوز و مرکز کنترل نیز امکان پذیر است.

منبع: وبلاگ رندباز


نحوه دایورت کردن خطوط تلفن های همراه اپراتورهای سیار و ثابت

دایورت خطوط تلفن ( Divert ) سرویسی است که در آن کاربر تصمیم می گیرد تا تماس های خود را به خط دیگری انتقال دهد. این سرویس پرکاربرد که در شرایط اضطراری مانند زمان هایی که کاربر امکان پاسخگویی به تماس نداشته و یا در دسترس نیست، بسیار مفید و راه گشا بوده، یکی از خدماتی است که در دسترس کلیه مشترکین بوده و آنها می توانند در صورت نیاز از آن استفاده نمایند.

در حال حاضر امکان انتقال تماس یا دایورت به سایر سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری اپراتورها وجود داشته و کاربر می تواند در صورت تمایل تماس های ورودی خود را به خطوط همراه اول، ایرانسل و رایتل منتقل نمایند. البته سرویس دایورت از گستردگی بسیار زیادی برخوردار بوده و امکان دایورت خط برای شماره های تلفن های ثابت یا خارج از کشور هم وجود دارد.

 

 

نحوه دایورت کردن خط

 

دایورت کردن یا انتقال تماس به عنوان یک راهکار خوب و مناسب در شرایطی که کاربر قادر به پاسخگویی نمی باشد، در نظر گرفته می شود؛ بنابراین آگاهی از نحوه انتقال خط در سریعترین زمان ممکن به کاربران کمک می کند تا در صورت لزوم به راحتی از این خدمت استفاده نمایند.

به طور کلی برای دایورت خط دو روش وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  . استفاده از تنظیمات انتقال تماس بر روی تلفن های همراه

  . استفاده از کدهای دستوری

 

روش اول : استفاده از تنظیمات انتقال تماس بر روی تلفن های همراه

این روش یکی از ساده ترین روش های دایورت خط به شمار می آید که نحوه فعال سازی آن در گوشی های هوشمند آیفون و اندرویدی به شرح ذیل می باشد:

 

   * دایورت خط در گوشی های هوشمند اندرویدی

ابتدا به قسمت تنظیمات یا Setting گوشی هوشمند اندرویدی خود مراجعه کرده، سپس در بخش My Device، منوی Call Additional settings را انتخاب کنید و در این قسمت گزینه Call forwarding را کلیک نمایید. در ادامه با انتخاب گزینه Voice call منویی برای شما باز می گردد که به شما اجازه می دهد؛ عمل دایورت خط در مواقع مختلف را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایید. سپس در صفحه ی جدیدی که باز می شود شماره تلفن مورد نظر خود را وارد نموده و با انتخاب گزینه Turn On تماس های ورودی خود را به خط دیگر انتقال دهید.

برای لغو دایورت در گوشی های اندرویدی؛ فقط کافی است تمام مسیری که بیان شد را در پیش گرفته و در بخش تنظیمات؛ گزینه ی Turn Off را انتخاب کنید.

 

   * دایورت خط در گوشی های هوشمند آیفون

برای دایورت خط در گوشی های هوشمند آیفون نیز ابتدا باید به قسمت تنظیمات یا Setting گوشی هوشمند خود رفته، در منوی Phone گزینه Phone Call Forwarding را انتخاب کرده و گزینه Call Forwarding را فعال کنید. سپس در قسمت Forward To شماره تلفنی که می خواهید به آن انتقال دهید را وارد نموده و مراحل دایورت را تکمیل نمایید.

با توجه به این که در گوشی های هوشمند آیفون امکان انتخاب دایورت در شرایط مختلف وجود ندارد، در صورت فعال سازی این سرویس در هر شرایطی تماس منتقل خواهد شد و فرقی نمی کند که شما خودتان تلفن را پاسخ ندهید یا این که آنتن نداشته باشید.

برای لغو این سرویس در گوشی های هوشمند آیفون؛ باید مجددا به تنظیمات گوشی مراجعه کرده و تمام مسیر را مانند فعال سازی دایورت ادامه دهید، فقط در پایان گزینه Turn Off را انتخاب کنید.

 

روش دوم : استفاده از کدهای دستوری

نحوه انتقال تماس به خطوط دیگر با استفاده از کدهای دستوری در بین تمامی اپراتورها یکسان بوده و فرقی نمی کند مثلا اگر بخواهید خط ایرانسل را بر روی ایرانسل یا روی همراه اول و رایتل دایورت کنید

نحوه فعال سازی سرویس دایورت در اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل:

   1. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها: # شماره مورد نظر* 21 *

   2. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که مشغول هستید: # شماره مورد نظر* 61 *

   3. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که نمی خواهید به گوشی جواب دهید: 

# شماره مورد نظر* 62 *

   4. کد دستوری برای دایورت تمامی تماس ها زمانی که گوشی خاموش و یا از دسترس خارج است: 

# شماره مورد نظر* 67 *

لغو دایورت نیز در هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل کاملا یکسان بوده و با شماره گیری کد دستوری # 21 # مقدور می باشد.

 

 

نحوه دایورت تلفن همراه بر روی خطوط ثابت و بالعکس

 

با توجه به این که در حال حاضر امکان دایورت خط تلفن همراه بر روی تلفن های ثابت نیز وجود دارد، در صورت نیاز تنها کافی است با استفاده از کدهای دستوری که در بالا ذکر شد، در محل شماره مورد نظر، شماره تلفن ثابت را وارد نمایید.

 برای دایورت شماره ثابت بر روی خط تلفن همراه اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل و یا یک تلفن ثابت دیگر می توانید از کدهای دستوری # شماره مقصد * 21* و یا # شماره مقصد *57* استفاده نمایید.

البته این امکان برای دایورت تلفن ثابت به شماره های همراه بین المللی، یا یک تلفن ثابت دیگر در خارج از کشور هم بدون هیچ ممانعتی وجود داشته و کاربران در صورت تمایل می توانند به جای شماره مقصد از شماره های انواع سیم کارت های بین المللی استفاده کنند. فقط توجه داشته باشید بعد از شماره گیری کد و تکمیل شدن مراحل فعال سازی، لازم است صدای بوق آزاد بشنوید، زیرا شنیدن صدای بوق اشغال به معنای عدم موفقیت مراحل دایورت می باشد.

برای لغو دایورت تلفن ثابت نیز، می توانید کد دستوری #21 # را شماره گیری کنید.

 

آیا دایورت پیامک امکان پذیر است؟

در حال حاضر امکان انتقال پیامک در اپراتورها و تلفن های مختلف، نه از طریق کدهای دستوری و نه از طریق تنظیمات تلفن همراه وجود ندارد. ولی در گوشی های آیفون با سیستم عامل ios امکان فوروارد کردن پیام با دیگر محصولات اپل مانند آی پد، آی مک، مک بوک و ... وجود دارد و شما می توانید پیامک هایتان را مستقیما بر روی دستگاه های دیگر ببینید.

برای فوروارد کردن پیامک در گوشی های هوشمند آیفون لازم است در بخش تنظیمات Setting به قسمت پیام ها یا Messages مراجعه کرده و گزینه ارسال پیام یا Text Message Forwarding انتخاب نموده و گزینه انتقال پیامک به دستگاه های جفت شده را روشن نمایید.

توجه داشته باشید؛ تعرفه ی دایورت کردن خط با تعرفه ی تماس های معمولی یکسان می باشد. البته دقت کنید اگر از سیم کارت اعتباری استفاده می کنید در زمان انتقال تماس به خطوط دیگر حتما شارژ داشته باشد. هر چند که اصلا جای نگرانی نیست و در مواقع ضروری می توانید از سرویس شارژ اضطراری همراه اول یا ایرانسل استفاده کنید.

منبع: وبلاگ رندباز


امکان تغییر شبکه رادیویی به صورت آنلاین برای کاربران شاتل موبایل

سال گذشته شبکه تلفن همراه شاتل موبایل با هدف بهبود عملکرد و توسعه قابلیت سیم کارت های هوشمند خود، سرویس انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان را رونمایی کرد. این راهکار نوآورانه که از طریق کد دستوری # 8 * 1 * در دسترس مشترکین شاتل موبایل قرار داشت، این امکان را به کاربران می داد تا به صورت دستی شبکه رادیویی میزبان را تغییر دهند.

در حال حاضر شاتل موبایل تنها اپراتور تلفن همراه در کشور است که امکان اتصال خودکار و هوشمند به شبکه هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل) را برای مشترکین سیم کارت های خود فراهم ساخته است که با پیاده سازی آن، کاربران می توانند با شماره گیری کد دستوری  # 8 * 1 *  از وضعیت اتصال شبکه رادیویی میزبان سیم کارت خود مطلع شوند و یا با تغییر شبکه رادیویی میزبان خود، از میان هر سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور، شبکه میزبان دلخواه خود را انتخاب نمایند.

بنا به گزارش روابط عمومی شاتل موبایل، اکنون بعد از نیاز سنجی انجام شده از مشترکین سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، به ویژه مشترکینی که از مودم برای اتصال به شبکه استفاده می کنند، این اپراتور قابلیت امکان" تغییر شبکه رادیویی به صورت آنلاین "را به این سرویس اضافه نموده است. بنابراین از این پس، مشترکین سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل می توانند به صورت آنلاین از طریق پنل مدیریتی حساب خود، ضمن استعلام نام شبکه رادیویی میزبان، به صورت دستی این شبکه را در لحظه تغییر داده یا قابلیت انتخاب هوشمند را از همین طریق مجددا فعال کنند.

این خدمت جدید از سوی شاتل موبایل که به کاربران اجازه می دهد تا با مراجعه به پنل مدیریت اینترنتی حساب شاتل موبایل به صورت آنلاین به این سرویس دسترسی داشته باشند، در راستای رفاه حال مشترکین و تسهیل دسترسی آنها صورت پذیرفته است. با این سرویس شاتل موبایل با تحلیل مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی محل قرار گیری مشترکین، با کیفیت ترین شبکه رادیویی در هر منطقه را به صورت کاملا هوشمند در اختیار کاربران قرار می دهد.  

قابلیت انتخاب دستی شبکه از طریق کد دستوری و یا مدیریت حساب اینترنتی کاملا رایگان بوده و مشترک برای بهره مندی از این سرویس؛ نیاز به پرداخت هیچ گونه هزینه مضاعفی ندارد، فقط برای برخورداری از این قابلیت؛ لازم است اینترنت همراه گوشی هوشمند مشترک روشن باشد.

شاتل موبایل، اپراتور نسل جدید تلفن همراه با هسته مستقل شبکه موبایل است که با ارائه نخستین سیم کارت هوشمند در کشور، تجربه ای متفاوت از شبکه تلفن همراه را برای علاقمندان فراهم آورده است. کلیه اخبار مربوط به این اپراتور و سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، پوشش سراسری 3G و   4G/LTE در وب سایت این اپراتور به آدرس  www. Shatelmobile.ir  قابل مشاهده می باشد.

شماره تلفن 09981000000 شاتل موبایل نیز امکان برقراری ارتباط 24 ساعته با کارشناسان فروش شاتل موبایل را برای کلیه علاقمندان فراهم کرده و کاربران می توانند پاسخ کلیه سوالات خود در مورد سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل، پیش شماره 0998 و کد یک را از این طریق دریافت نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز


5 تا از بهترین فیلم های ژانر بقا (تلاش برای زنده ماندن)

برترین فیلم های ژانر بقا

تلاش برای بقا و زنده موندن یکی از قویترین و مهم ترین غریزه های وجود انسانیه که در شرایط سخت و دشوار به خوبی خودشو نشون میشه. درمورد این موضوع با ارزش داستان های تخیلی و واقعیه زیادی نوشته شده که بیانگر لحظات سخت و طاقت فرسایی هستن که این افراد به خاطر تنهایی و مشکلات تحمل می کنن.

در این خصوص فیلم های بسیار زیبایی هم ساخته شدن که همه اونها با وجود روایت های مختلف تو مضمون ترس و بقا مشترکن. در واقع انسان هیچ وقت به اندازه ی زمانی که خطر مرگ بیخ گوششه، برای نجات و زنده موندن خودشو به آب و آتیش نمی زنه. این تلاش و تقلا اونقدر صحنه های زیبا و بی نظیری رو رقم می زنه که بیشتر فیلم های ساخته شده تو این ژانر پر طرفدار و جذاب هستن.

در اینجا به چند نمونه از برترین فیلم های ساخته شده تو این ژانر اشاره می کنیم:

 

 

مریخی ( The Martian)

 

یکی از بهترین فیلم های جهان تو ژانر بقا همین فیلم مریخیه که به نوعی یه فیلم علمی تخیلی منحصر بفرد هم محسوب میشه. تو این فیلم قهرمان داستان به خاطر اشتباه دوستاش مجبور شده تا مدتی در سیاره مریخ به تنهایی زندگی کنه. تلاش این انسان برای زنده ماندن و کارهای شگفت انگیزش، این فیلم رو به یه اثر بسیار تاثیر گذار و ستودنی تبدیل کرده.

 

پشت خطوط دشمن ( Behind Enemy Lines)

 

یه فیلم جنگی که موضوعش در مورد خلبانیه که توجریان جنگ بوسنی در حال عکسبرداری از خطوط دشمن دچار حادثه میشه و سقوط می کنه. بعد از سقوط، این خلبان باید تلاش کنه هم به دست سربازای دشمن کشته نشه و هم با محیط یخ زده اطرافش کنار بیاد و زنده بمونه. این فیلم اکشن بقا به کارگردانی جان مور بسیار در انتقال وضعیت سخت پیش اومده که به خاطر تنهایی، عدم توانایی برقراری ارتباط برای کمک و نا آشنایی با منطقه بسیار دشوارتر هم شده، موفق عمل کرد.

من افسانه هستم ( I am legend)

 

این فیلم بسیار زیبا به کارگردانی فرانسیس لارنس محصول 2007 امریکائه و ویل اسمیت به عنوان قهرمان داستان یکی از بی نظیرترین بازیهای خودش رو تو این فیلم به نمایش گذاشته. داستان فیلم از این قراره که ویروسی زندگی طبیعی انسان ها بر روی کره زمین را از بین برده و همه را به موجودات مخوف و ترسناکی تبدیل کرده که فقط شب ها می تونن از این طرف به اون طرف برن.

 روزها هم عرصه یکه تازی مردی به همراه سگشه که به نظر می رسه آخرین بازمانده از حیات قبلی کره زمینه و یک تنه زندگی سابق انسان بر روی کره زمین رو نمایندگی می کنه. این فیلم که ترکیبی جذاب از سینمای بقا و ژانر وحشته، با اومدن زنی به همراه بچش حوادث جدیدی رو رقم می زنه که جذابیت فیلم رو به میزان قابل توجهی افزایش میده.

 

 

خاکستری ( The Gray)

 

قهرمان این فیلم زیبا کسی نیست به جز لیام نیسون که در یه پالایشگاه نفتی تو الاسکا کار می کنه و شغلش کشتن گرگ هاییه که به محل کار کارکنا نزدیک میشه. در ادامه ی فیلم وقتی نیسون به همراه دوستاش برای زمان استراحت سوار هواپیما میشه، هواپیما سقوط می کنه و یه عده ای کشته میشن. نیسون به همراه بقیه بازمونده ها نه تنها باید خودشو از سرما و گرسنگی نجات بدن؛ بلکه باید از دست گله گرگ هایی که هر لجظه بهشون نزدیک تر میشن هم، جون سالم بدر ببرن.

 تو این فیلم جدال هیجان انگیز انسان با طبیعت اونقدر به خوبی نمایش داده شده که در هر لحظه از فیلم شاهد جدال نابرابری از انسان با محیط اطرافش هستیم که هم آدرنالین مخاطب رو بالا میره و هم قصه رو جذاب تر و متفاوت تر می سازه.

 

محموله ( Cargo)

 

این اثر به یاد ماندنی محصول سال 2017 استرالیا یکی از برترین های ژانر بقا به شمار میره. تو این فیلم، جهان به خاطر پاندمی ویروسی در حال فروپاشیه، دولت ها در حال از دست دادن قدرت ها و شهرها جولانگاه افراد آلوده ست. در این شرایط که هرج و مرج همه جا رو فرا گرفته، اندی که به تازگی همسرش رو به خاطر این بیماری از دست داده و تو مرز فروپاشی قرار داره باید به خاطر فرزندش قوی باشه و هم از فرزندش مراقبت کنه و هم برای زنده موندن تلاش کنه.

 تو این ژانر پر طرفدار فیلم های زیبایی مثل اورست، دور افتاده، مدفون، تنها بازمانده، جاده و ... هم قرار دارن که همشون ارزش دیدن و لذت بردن رو دارن. در طول تاریخ سینما، این ژانر جذاب و پر طرفدار همیشه مخاطبای زیادی داشته که همشون به نوعی از تلاش و تقلای انسان برای زنده موندن لذت می برن.

از اونجا که غریزه بقا تو همه انسان ها وجود داره، مخاطب به راحتی در این شرایط با قهرمان داستان همزاد پنداری می کنه و تو تمام فراز و نشیب ها همراه قهرمان داستان از تصور حس مرگ گریزان و فراریه. تو این ژانر هدف اصلی زنده موندنه و همه ی تلاش قهرمان داستان؛ رهایی از شرایطیه که توش گیر افتاده. شرایطی که باعث میشه همه ی نقاب ها کنار زده بشه و هرکس خود واقعیش رو به نمایش بذاره. تصویر دقیق و عمیقی که از شخصیت واقعی انسان ها تو این ژانر به نمایش گذاشته میشه، وجه تمایز اصلی این فیلم با ژانر های دیگه سینماییه.

تصور نزدیک شدن به مرگ اونقدر ترسناکه که اگه فیلم خوبی تو این ژانر ساخته بشه، قطعا جذابیت بالایی داره و مخاطب به خوبی ازش استقبال می کنه. این شرایط سخت فقط تو دل طبیعت و یا با سقوط هواپیما و ... رخ نمیده، این شرایط می تونه تو همین شهر و درست کنار ما هم رخ بده و انسانی برای زنده موندن دست و پا بزنه تا خودشو نجات بده.

 شاید علت اصلی محبوبیت اتاق های فرار واسه اونایی که عاشق این ژانر هستن هم به خاطر همین ماجراجوییها و هیجان های حاکم بر شرایط باشه. با این تفاوت که تو اتاق فرار بازیکن دیگه احتیاج به همزاد پنداری و تخیل نداره، چون قراره خودش قهرمان یه داستان باشه.

تنوع ژانر بقا می تونه یکی دیگه از دلایل محبوبیت این ژانر باشه که در مجموعه هایی مثل اتاق های فرار انیگما به این موضوع توجه خاص شده و این شرایط رو کاملا با موضوعات و سناریوهای مختلف برای بازیکن آماده کرده. بنابراین بازیکن می تونه انتخابی کاملا مطابق سلیقه و میل خودش داشته باشه .

اتاق فرار مجموعه انیگما پر از معماها و چالش هاییه که بر گرفته از زندگی واقعیه و بازیکن باید همه تلاشش رو بکنه  تا بتونه جان خودش و دوستاش رو نجات بده. شرایط سختی که می تونه فشار و استرس زیادی رو به بازیکن وارد کنه ولی برنده واقعی کسیه که تو این شرایط سخت بتونه با حفظ خونسردی، سخت ترین چالش ها رو پشت سر بذاره و درست ترین تصمیم ها رو بگیره.

در این شرایط اونایی می تونن به درستی از عهده مدیریت بحران بر بیان که مهارت های خاصی مثل حفظ خونسردی، کار گروهی، دقت و تیزبینی، مهارت های درست اندیشدن و حل مساله  و... رو به خوبی یاد گرفته باشن. البته اتاق های فرار مجموعه انیگما جوری طراحی شدن که ناخوداگاه شما رو تو این مسیرها قرار میده و با فعال سازی مغز و حل کردن معماها فرصتی ایجاد می کنن که ناخودآگاه از همه تواناییهای ذاتیتون استفاده کنین و از لحظه لحظه یه بازی قهرمانانه و تلاش برای زنده موندن، لذت ببرین.

ژانر بقا اصلی ترین سناریوی موجود تو اتاق های فرار مجموعه ی انیگماست بخصوص تو اتاق روانی، اتاق هایی که بهترین شرایط رو براتون فراهم می کنه تا مثل یه قهرمان واقعی، برای زنده موندن اعضای گروهتون تلاش کنین و تمام اونچه که تا حالا تو فیلمها دیدید رو بازی کنین.


منبع: وبلاگ اتاق فرار انیگما


تکذیبیه گمرک در خصوص نصب پیام رسان We برای رجیستری موبایل

در سال های اخیر، تجربه نشان داده؛ پیام رسان های داخلی با وجود دریافت بودجه های میلیاردی و حمایت های دولتی نتوانستند در نزد کاربران ایرانی جایی برای خود باز کنند. به همین خاطر مدیران و تصمیم گیران برخی سازمان ها تلاش می کنند تا با تبلیغات گسترده و محدود کردن بخشی از فرآیند اداری خود، کاربران را مجبور به نصب و استفاده از این پیام رسان های بومی کنند.

 مانند پیام رسان "بله " که برخی از بانک ها برای دریافت جزئیات تراکنش ها، مشتریان خود را ملزم به نصب آن کردند و یا پیام رسان" آی گپ "که انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاد منوط به نصب آن می باشد، همه و همه پیام رسان هایی هستند که نه تنها موفق نبودند؛ بلکه با انتقادات گسترده ای از سوی کاربران نیز همراه شدند.

ارجاع کاربران به نصب یک پیام رسان بومی مشخص، برای انجام بخش هایی از فرآیند های اداری؛ داستان دیروز و امروز ادارات دولتی، سازمان ها و شرکت ها نیست. این الزام که در سال های اخیر به یک رویه از سوی برخی سازمان ها و ادارات تبدیل شده در تلاش است تا از این طریق آمار نصب این پیام رسان ها را بالا ببرند، تلاشی که در عمل با شکست مواجه شده است. تجربه ی تلخ الزام کاربران به خوبی نشان می دهد چنین رویکردی هیچ گاه موفق نبوده و تا زمانی که در طراحی و ساخت چنین پیام رسان هایی دغدغه اصلی کاربران مورد توجه قرار نگیرد، نه هزینه های تبلیغاتی هنگفت جواب می دهد و نه ارجاع کاربران به نصب یک پیام رسان ناکارآمد.

تازه ترین خبر در خصوص این پیام رسان ها بر می گردد به خبری که چند روز پیش از سایت گمرک منتشر شد و بیان می کرد؛ کاربران برای دریافت کد تایید انجام فرآیند رجیستری باید یک پیام رسان داخلی به نام" ما "یا همان We را نصب کنند. این خبر حاکی از آن بود که ارسال کد از طریق پیامک متوقف شده و کاربران برای رجیستری گوشی خود حتما باید این پیام رسان را نصب کنند.

ارجاع به نصب یک پیام رسان ناشناخته ای که تا آن لحظه حدودا 5 هزار نصب را داشته، از همان ابتدا واکنش های منفی زیادی را از سوی کاربران به دنبال داشت. زیرا از نظر کاربران نصب یک پیام رسان ناشناخته کاری غیر منطقی بوده و آنها تمایلی به نصب این پیام رسان ندارند. البته ناگفته نماند گروهی که نسبت به نصب این پیام رسان اقدام کردند، از نا کارآمدی و مشکلات کار با آن گلایه های زیادی داشتند. به همین خاطر عده ای از کاربران تلاش کردند تا با درج امتیاز یک به این برنامه در فروشگاه های اپلیکیشن اعتراض خود را نشان دهند.

صبح روز بعد، روح الله لطیفی در واکنش به اخبار منتشر شده مبنی بر توقف ارسال پیامک برای رجیستر کردن گوشی موبایل، ضمن تکذیب این موضوع گفت:" مسافران برای انجام مراحل رجیستری هم چنان باید به پنجره واحد گمرکی مراجعه کنند و تمام موارد نیز از طریق پیامک به اطلاع آنها خواهد رسید."

لطیفی ضمن اشاره به این که ارسال پیامک های گمرکی به کامیونداران به پیام رسان اختصاصی این سازمان منتقل شده است گفت:" صادرات ما در سال 122 میلیون تن و واردات 41 میلیون تن است. یعنی 163 میلیون تن کالا به مرزها رفته و جابه جا شده است؛ در نتیجه روزانه باید تعداد قابل توجهی پیامک برای صاحبان کامیون های حامل این کالاها ارسال شود و درباره مراحل مختلف کار اطلاع رسانی انجام شود."

ایشان در ادامه توضیح دادند: "پیشتر نوبت دهی و اطلاع از مراحل ورود و خروج کالاها به صورت پیامکی بود و یک کامیون ممکن بود برای تحویل بار حدود 12 پیامک دریافت کند که برای گمرک هزینه بر بود. اما اکنون گمرک تصمیم گرفته از طریق پیام رسان خود به جای ارسال پیامک ها استفاده کنند. این پیام رسان، پیام رسان کاری کامیونداران است و از این پس، این قابلیت نیز به آن اضافه شده است."

سخنان لطیفی نشان می دهد این تکذیب محدود به توقف ارسال پیامک برای رجیستری گوشی است و این طرح در بخش دیگری از گمرک در حال اجراست. گفته می شود مدیر پژوهشگاه سامانه هوشمند ( مالک وی) فردی به نام حبیب الله آراسته راد است که پیش از این مدیریت راه اندازی سامانه جامع گمرکی را بر عهده داشته وعضو کمیته توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی وزارت اقتصاد دولت قبل بوده است.

البته این اقدام گمرک و ارجاع کاربران به پیام رسان" ما " توسط گمرک بی سابقه نیست و در بهمن ماه سال 98 نیز اخباری مشابه این اخبار منتشر شد. در آن زمان نیز مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان گمرک، هایده باقری پور، با ابلاغ بخشنامه ای از توقف ارسال پیامک و انتقال خدمات پیامکی به بستر پیام رسان We خبر داد.

در متن این نامه آمده بود:

در راستای هوشمند سازی گمرک و استقرار گمرک موبایل و شبکه فعالان اقتصادی و نیز اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه های مرتبط با خدمات پیامک، نسبت به راه اندازی شبکه پیام رسان" ما "به نشانی Wemesssenger.ir اقدام به عمل آمده است. لذا از این پس کلیه خدمات پیامکی ارائه شده از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی از طریق این شبکه قابل بهره برداری است.

سپس در ادامه این بخشنامه درخواست شده بود تا نسبت به اطلاع رسانی به تمامی ذی نفعان، اقدام مقتضی صورت گیرد.

به نظر می رسد در آن زمان نیز این اقدام پس از مدتی متوقف شده بود زیرا در دو سال اخیر ارسال پیامک برای انجام رجیستری موبایل انجام می شد و خبری از پیام رسان We نبود.

با وجود آن که یک روز پس از چنین اقدامی، گمرک این موضوع را تکذیب و فرایند رجیستری را به روال قبل بازگرداند، امکان دارد بارها بارها این تجربه ناموفق در ارگان ها و سازمان های دیگر تکرار شود و مدیران بخش های مختلف بدون در نظر گرفتن نیاز کاربران، با تصمیم گیری های عجولانه اقداماتی مشابه این انجام دهند. تکرار این چرخه معیوب زمانی متوقف خواهد شد که همه ما به این نکته توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی پیام رسان های بومی تنها در صورتی می توانند موفق بوده و امید به استفاده موثر و مستمر داشته باشند که نه تنها بر اساس نیاز جامعه هدف طراحی شده باشند بلکه کارآمد و کاربردی نیز باشن.

منبع: وبلاگ رندباز