راحت ترین روش برای پیدا کردن شماره سیم کارت

امروزه تقریبا افراد تمایل دارند تا از یک شماره مختص به خود برای انجام کارهای شخصی و اداری استفاده کنند، ولی برخی افراد بنا به دلایل شخصی یا ضرورت های اجتماعی لازم می دانند تا شماره های کاری یا شخصی خود را از هم جدا کنند و برای کارهای مختلف شماره های گوناگونی داشته باشند که این موضوع تعدد سیم کارت، گاهی اوقات باعث فراموشی شماره ها و بروز دردسرهایی می شود.

 

بنابراین شاید برای شما هم پیش آمده باشد که مثلا به علت داشتن سیم کارت های متعدد شماره برخی از آنها را فراموش کرده باشید و در شرایطی اضطراری که نیاز به دانستن شماره دارید، راهکار مناسب و سریعی برای پیدا کردن شماره پیدا نکنید؟ به همین خاطر ما در ادامه این مطلب؛ به روش های متداول دسترسی به شماره سیم کارت می پردازیم که آگاهی از آنها قطعا برای همه مفید و کاربردی می باشد:

 

1.     تماس با یک تلفن دیگر

قطعا راحت ترین و در دسترس ترین راهکار برای شناسایی شماره یک سیم کارت تماس با آن سیم کارت با تلفنی است که در نزدیکی شما قرار دارد، زیرا بلافاصله بعد از تماس شماره سیم کارت بر روی Caller ID مشخص شده و مشکل برطرف می شود.

 

2.     تماس با اپراتور مربوطه

در شرایطی که تلفنی در نزدیکی شما نبود و شما هم تمایل ندارید تا به یکی از دوستان و آشنایان زنگ بزنید، پیشنهاد می شود با همان سیم کارت با اپراتور سیم کارت خود تماس بگیرید و از آنها شماره تماس را بپرسید. شماره تماس اپراتورها به قرار زیر می باشد:

اپراتور همراه اول: 9990

اپراتور ایرانسل: 700

اپراتور رایتل: 200

 

3.     مراجعه حضوری به دفاتر خدمات اپراتورها

اگر به خاطر نداشتن اعتبار ریالی امکان گرفتن تماس با گوشی و یافتن شماره سیم کارت وجود ندارد، کاربران می توانند به اپراتور مربوطه مراجعه کنند و از آنها بخواهند تا شماره سیم کارت را مشخص نمایند. آدرس دقیق دفاتر خدمات اپراتورهای فعال در کشور، در سایت های آنها موجود می باشد.

 

4.     شماره گیری کد دستوری

در هر صورت اگر سیم کارت شارژ ریالی کافی برای تماس نداشت و یا شما در شرایط اضطرار بودید و به دنبال یک راهکار ساده و بی دردسر برای تشخیص شماره سیم کارت خود می گردید، کد های دستوری مشخصی از سوی اپراتور ایرانسل و همراه اول معرفی شده است که به عنوان راحت ترین و سریع ترین روش توصیه می شود.

مشترکین اپراتور همراه اول باید کد دستوری  # 99 * ( ستاره 99 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت برای آنها نمایش داده شود. کاربران ایرانسل نیز می توانند کد دستوری # 91 * ( ستاره 91 مربع ) را شماره گیری نمایند تا شماره سیم کارت مربوطه را پیدا کند.

منبع: وبلاگ رندباز

قطعی اینترنت و کسادی کسب و کارهای مجازی

تاثیر اینترنت بر زندگی های مدرن امروزی به قدری زیاد می باشد که کمتر کسی را می توان یافت که در طول شبانه روز نیاز به تماس، آپلود یا دانلود فیلم و عکس نداشته باشد. با توجه به این که مهم ترین دستاورد این فناوری، تسهیل انجام امور می باشد، در حال حاضر نه تنها زندگی های شخصی بلکه دنیای کسب و کار نیز روند جدیدی را تجربه می کند، به طوری که بازار متنوعی که در فضای مجازی شکل گرفته، بسیار گسترده و قابل ملاحظه می باشد.

 

مدت زمان زیادی از روزهایی که لازم بود برای هر نوع خرید و یا دریافت هر نوع خدماتی به بازار یا ادارات مراجعه نمود؛ گذشته و امروزه تقریبا همه مشاغل برای عقب نماندن از قافله تجارت مجبور به حضور موثر و فعال در دنیای مجازی می باشند. البته ناگفته نماند که پاندمی کرونا در سرعت بخشیدن به این موضوع نقش بسیار مهمی داشته و به صورت مستقیم خیلی از کسب و کارها برای فعال بودن نیاز به حضور مداوم و مستمر در این دنیای جدید اما جذاب را داشتند.

 

در کشور ما نیز در سال های اخیر، کسب و کارهای زیادی در فضای های مجازی خصوصا اینستاگرام شکل گرفته است و این پلتفرم به عنوان اصلی ترین فضای مورد استفاده ایرانیان تقریبا برای همه شناخته شده می باشد. آمارها نشان می دهد که بیش از 415 هزار فروشگاه ایرانی در پلتفرم اینستاگرام فعال هستند که بر این اساس حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم و احتمالا سه میلیون نفر به صورت غیر مستقیم در اینستاگرام اشتغال دارند.

 

حال با در نظر گرفتن اختلال و قطعی اینترنت در یک ماهه اخیر، شرایط این کسب و کارها چگونه خواهد بود و تاثیر این موضوع بر شرکت ها و مشاغل فعال در این پلتفرم چقدر می باشد؟

 

مهدی بشارت دهنده، پژوهشگر اقتصادی، در خصوص این موضوع به ایسنا گفته بود که: " تعداد قابل توجهی از کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی برای دسترسی به این نرم افزارها نیاز دارند و حدود یک میلیون شغل در ایران وابسته به اینستاگرام است و بازاری بالغ بر 40 هزار میلیارد تومان در سال ایجاد می کند."

 او در ادامه افزود:" شغل حدود 10 میلیون نفر و 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در کشور وابسته به اینستاگرام است که با بستن آن ضرر و زیان هنگفتی به اقتصاد خانواده ها و کشور وارد می شود و زیان اقتصادی که به واسطه قطعی اینترنت در ایران روی داده است، بیش از 5/1 میلیون دلار در هر ساعت پیش بینی شده که در پلتفرم هایی مانند واتساپ، اینستاگرام، توییتر و ... بوده است."

 

حال با درنظر گرفتن این موضوع که تخمین زده می شود بازار های مجازی در اینستاگرام سالانه بین 18 تا 32 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند، بستن این پلتفرم چه ضرر و زیانی را بر مشاغل موجود و کسب و کارهایی که به صورت غیر مستقیم در این مورد دخیل هستند رقم خواهد زد؟

 

در خبرها آمده بود مدیر شرکت ملی پست ایران؛ هفته گذشته اعلام کرد که به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ، درآمد پست یک سوم کاهش یافته است. بنابر گفته های ایشان مشخص می شود که یک سوم مرسوله های پستی و معاملات از طریق اینترنت و پلتفرم های خارجی مانند اینستاگرام انجام می شده که قطعی اینترنت باعث کاهش بسیار چشمگیر این معادلات شده است.

علاوه بر این به نظر می رسد بر اساس سخنان عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، قرار نیست فیلترینگ اینستاگرام برداشته شود زیرا ایشان در حاشیه جلسه هیئت دولت،  به صاحبان مشاغل هشدار دادند که در محیطی که پایبند به قانون جمهوری اسلامی نیست،کسب و کار نکنند.

 

زارع پور در مورد زمان برداشته شدن فیلترینگ توضیح داد: "این پلتفرم های بعضا امریکایی بستری برای اغتشاش شده بودند که محدودیت هایی توسط نهادهای ذی صلاح بر آنها اعمال شده است و تا وقتی این پلتفرم موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آنها ادامه پیدا می کند."

با توجه به سخنان وزیر ارتباطات، درآمد 10 میلیون نفر وابسته به اینستاگرام تا زمانی که مراجع ذی صلاح تصمیم به رفع فیلترینگ نداشته باشند، همچنان معلق باقی می ماند. البته مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرده بود که:" کسب و کارهای مجازی بیشترین آسیب را از آشوب خواهند خورد و باید محدودیت اینترنتی موقت باشد."

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران حدود یک میلیون و 700 هزار کسب وکار در فضای اینستاگرام به وجود آمده است و تقریبا 2 میلیون و 400 هزار کسب و کار در حوزه فروش و تبلیغات در این پلتفرم فعال می باشد که همه آنها به صورت مستقیم از قطعی اینترنت متحمل ضررهای مالی جبران ناپذیری می شوند.

 

حال سوال اینجاست اختلال در اینترنت، چه پیامدهای منفی دیگری در بازار کسب و کار داشته است؟

 

امیر عرفانی موسس و مدیر عامل" شیپ نو" که در زمینه حمل و نقل فعال می باشد، در خصوص محدودیت های اینترنتی در هفته های اخیر به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: "با وجودی که حوزه کسب و کار ما بر روی سرورهای داخلی است، اما اختلالات موجود موجب شده که اپراتورهای ما در پرداخت خود دچار مشکل شوند؛ یک روز اپراتور ایرانسل قطع و یک روز اپراتور همراه اول. این روزها قطعی اینترنت به گونه است که مثلا در مرکز اینترنت متصل است، اما راننده در بیرون امکان پرداخت با گوشی همراه خود را ندارد."

 

او در ادامه افزود: "متاسفانه در این شرایط روزانه حدود 70 تا 80 میلیون تومان به کسب و کار ما خسارت وارد شده و به نوعی درامد این کسب و کار اینترنتی به کمتر از نصف رسیده است."

البته به عقیده آقای عرفانی قطعا این کسب و کارها به مرور به اینترنت داخلی متصل می شوند ولی امکان ارتباط با دنیا به طور کامل از بین می رود که همین موضوع سبب مهاجرت نخبگان و متخصصان خواهد شد. او در این باره توضیح داد: "در شرایط عادی ما اجازه نمی دهیم که متخصص آی تی ما از شرکت ما به شرکت دیگری بروند، چرا که بر روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم، اما زمانی که این نخبگان به دلیل وضعیت موجود تصمیم به مهاجرت می گیرند، هیچ گاه نمی توان مانع مهاجرت آنها به کشورهای دیگری شویم."

 

علاوه بر این از نظر حمیدرضا اشجع، مدیر عامل کسب و کار" مستر بلیط"، تاثیر محدودیت های اینترنت بر کسب و کارهای مجازی این گونه است: "آسیب ها بر کسب و کارهای مجازی به ویژه برای حوزه کسب و کار طی چند هفته گذشته مشخص است و به دلیل اختلال اینترنت، در یک سری از زیرساخت ها برای سرویس دهی به کاربران خود دچار مشکل شده ایم. در این مدت مبادلات مالی ما دچار مشکل و از سوی دیگر کانال بازاریابی ما در گوگل دچار اختلال شده و از کار افتاده است."

او در ادامه افزود:" اگر چه مستر بلیط بر روی سرورهای ایرانی و داخلی ایجاد شده است، اما بخشی از زیر ساخت های کسب و کار ما بر روی سرور های خارجی قرار دارد که با تداوم این شرایط، ادامه این وضعیت برای کسب و کارهای مجازی شاید غیر قابل تصور باشد و امیدوارم موضوع با تدبیر مدیران و مسئولان کشور حل شود."

 

مدیر عامل مستر بلیط با مقایسه قطعی اینترنت امسال با آبان 98 می گوید:" در آبان 98 کسب و کارهای مجازی با قطعی کامل اینترنت مواجه بودند و البته زمان آن کوتاه بود، اما با وجودی که اکنون محدودیت ها مانند آن سال نیست، اما شرایط اختلالات اینترنتی طولانی تر شده است و از سوی دیگر با وجودی که امسال بسیاری از کسب و کارهای مجازی به سورهای داخلی متصل شده اند، اما با کاهش پهنای باند اینترنت، اکنون در مبادلات بین المللی خود دچار مشکل شده ایم."

 

اما نوید ادریس، دبیر کل اتاق بین الملل جوانان، درباره شرایط موجود می گوید:" از سال 98 که قطعی کامل اینترنت موجب عدم دسترسی مردم و کسب و کارها به اینترنت شد و حتی بسیاری از استارتاپ های فعال از دسترسی خارج شدند، شاهد اختلالات بسیار بر کسب و کارهای مجازی شدیم و حتی زمانی که اینترنت بر شبکه داخلی متصل شد، به دلیل نداشتن بستر مناسب این کسب و کارها بر اینترنت داخلی، شرایط به گونه ای سخت پیش رفت . امروز 99  درصد استارتاپ هایی که حجم فعالیتی را شروع کردند؛ زیر ساخت های خود را بر روی سرورهای داخلی فعال کرده اند، چرا که اینترنت داخلی علاوه بر سرعت بیشتر، فضای زیر ساختی آن نیز توسعه یافته است. از سوی دیگر اگر چه در آبان 98 بسیاری از سرورهای بانک ها دچار اختلال شد، اما امروز نهادهای دولتی و بسیاری از استارتاپ ها در فضای داخلی فعال هستند."

 

او در ادامه تاکید کرد:" امروز بسیاری از کسب و کارهای خرد و متوسط به بالا که در بستر مجازی شکل گرفته اند، همه و همه در فضای اینترنت داخلی کار می کنند، اما در بحث ارتباطات بین المللی اگر این کسب و کارها در فضای واتس اپ و اینستاگرام تبلیغات داشتند، اکنون با فیلتر شدن این بسترها در مبادلات بین الملل خود دچار مشکل شده اند و متاسفانه برای مبادلات بین المللی راهکار جایگزین برای تعامل و ارتباطات دیده نشده است و اگر چه حجمی از این مبادلات بر روی ایمیل و جیمیل انجام می شود، اما همین شبکه ها نیز اکنون دچار اختلال است. "

 

حال که بنا به گفته دبیر کل اتاق بین الملل جوانان ایران راهکارهای جانبی از سوی وزارت صمت، کار و معاونت ریاست جمهوری برای شرایط فعلی پیش بینی نشده است، ضررهای قابل توجهی از این حوزه شامل کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد.

علاوه بر این نوید ادریس با بیان این که مطابق آمارها حدود 9 میلیون از کسب و کارهای خرد در فضای مجازی صفحه دارند و یا تبلیغات آنها در اینستاگرام فعال هستند، اما این که چه حجمی از فروش را دارند؛ مشخص نیست؛ توضیح داد: "با توجه به این که بخشی از کسب و کارهای مجازی بر روی بستر اینترنت داخلی قرار گرفته اند، اما فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام موجب کاهش درآمد این کسب و کارها می شود و مطابق برخی آمارها در اینستاگرام بیزینس یک دهم جمعیت موجود یعنی حدود 8 میلیون نفر در این بخش کسب و کار دارند."

 

ایشان در ادامه به این موضوع اشاره داشتند که: "در شرایط کرونا حجم زیادی از کسب و کارها به سمت فضای مجازی رفته اند و سرعت توسعه کسب و کارهای مجازی بیش از زیر ساخت های ماست. در این شرایط ممکن است شاهد اختلال در بستر داخلی اینترنت شویم و ممکن است در این مدت زیر ساخت ها رشد نکرده باشد و باید توجه داشت که طی 22 سال اخیر شدت رشد کسب و کارهای مجازی بیش از زیر ساخت های ما بوده است." به اعتقاد دبیر کل اتاق بین الملل جوانان ایران حوزه گردشگری به ویژه در حوزه بین الملل بیشترین آسیب را از این شرایط می بیند.

 

با توجه به آنچه که بیان شد؛ این روزها تاثیر قطعی اینترنت بر همه جنبه های زندگی ایرانیان بسیار فراتر از تصور است که به دلیل تداوم تقریبا یک ماهه توانسته زندگی افراد زیادی را با مشکلات جدی مواجه نماید. در چنین شرایطی انتظار می رود مسئولان امر کمی منصفانه تر و مسئولانه تر به پیامدهای تصمیم گیری های خود نگاه کرده و با در نظر گرفتن همه جوانب امر، مسائل را به شیوه ای منطقی تر حل نمایند.

منبع: وبلاگ رندباز


ارائه فیبر نوری از سوی اپراتور ایرانسل

در حال حاضر گسترش ارتباطات راه دور و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم های انتقال و مخابرات فیبر نوری، یکی از مهم ترین و اساسی ترین موضوعات مورد بحث در سراسر جهان می باشد. با توجه به این که سرعت دقت و تسهیل از بهترین شاخصه های فیبر نوری می باشد، این فناوری توانسته جایگاه ویژه ای در بین صنایع مختلف مانند مخابرات، شبکه، پزشکی و .... در سراسر دنیا پیدا کند. یکی از مهم ترین دلایل توجه به فیبر نوری در صنعت مخابرات این است که فیبرهای نوری به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل های مسی و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از بهترین ابزار انتقال به حساب می آیند.

 

در کشور ما با در نظر گرفتن این موضوع که فیبر های نوری توانسته اند در بهبود عملکرد بسیاری از زیر ساخت های مخابراتی و شبکه ها مفید باشند، توسعه این بخش به عنوان راهکاری بلند مدت برای حل مشکلات در دستور کار دولت قرار گرفت. ولی با توجه به این که این برنامه پرهزینه، زمان بر و با بازگشت سرمایه طولانی مواجه بود، از سوی اپراتورها مورد توجه قرار گرفت و دولت تصمیم گرفت تا با اختصاص دادن پنج درصد از 28 درصد حق السهم پرداختی اپراتورهای تلفن همراه به توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری  (FTTx )، گام موثری در جهت گسترش ارتباطات در کشور بردارد.

 

در همین راستا، اپراتور ایرانسل به عنوان نخستین اپراتور دیجیتال در کشور، تفاهم نامه ای با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منعقد نمود که بر اساس آن ایرانسل متعهد میگردد تا پایان سال 1403، برای پنج میلیون خانوار پوشش دسترسی به فیبر نوری را فراهم نماید. مهدی روحانی نژاد، سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، ضمن اعلام این خبر، امضای این تفاهم نامه را در راستای تقسیم کار اجرای پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری بیان نمود و در ادامه تاکید کرد:" بر اساس این تفاهم نامه بخشی از تعهدات اپراتور ایرانسل برای ایجاد پوشش فیبر نوری می تواند از طریق عقد قرارداد با اپراتورهای FCP   اجرایی شود.”

 

البته در حال حاضر ایرانسل تنها اپراتور فعال در زمینه فیبر نوری نبوده و پیش از این هفت اپراتور ارتباطات ثابت ( FCP ) و شرکت رایتل در تفاهم نامه ای با رگولاتوری متعهد به اجرای پروژه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری می باشند. سال گذشته، محمد حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود: " توسعه ارتباطات شبکه فیبر نوری وقتی شتاب میگیرد که این موضوع به عنوان وظیفه اپراتورها دیده شود. از این رو رگولاتوری در نظر دارد که توسعه در شبکه فیبر نوری را برای اپراتورها به صورت تعهد کند."

 

اگرچه بر اساس برنامه دولت، ورود اپراتورهای بخش خصوصی به بازار فیبر نوری و سرمایه گذاری در این حوزه به صورت اختیاری دیده شده ولی مشوق هایی در این مسیر وجود دارد که نشان می دهد دولت مصمم است شرایط را برای حضور حداکثری بخش های مختلف دولتی و خصوصی آسان تر نماید. قطعا این موضوع باعث ایجاد فضای رقابتی در بین اپراتورها شده که در نهایت شرایط را برای مشترکین، اقتصادی تر و با کیفیت تر خواهد ساخت. در همین راستا، در طول یک سال گذشته تلاش دولت در این عرصه بیشتر از قبل بوده و امضای تفاهم نامه بین اپراتور ایرانسل و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گواه این مدعاست.

 

سرپرست معاونت راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری، فضای رقابتی ایجاد شده در میان ارائه دهندگان خدمات فیبر نوری را یک مزیت خواند و گفت:" با ورود اپراتور ایرانسل به حوزه ارتباطات ثابت، فضای رقابتی جدیدی میان ارائه دهندگان خدمات ایجاد شده و در پی آن، امیدواریم مردم سرویس دسترسی ثابت را با کیفیت بهتری دریافت کنند. "

 

در دنیای مدرن امروز، وقتی صحبت از اینترنت می شود، فیبر نوری پرسرعت ترین و بهترین عملکرد را دارد و استفاده از آن در صنعت مخابرات توانسته ارتباطات و اتصالات مخابراتی را متحول سازد. با در نظر گرفتن این موضوع که مزایای استفاده از فیبر نوری بسیار زیاد و قابل ملاحظه می باشد، توسعه این بخش نه تنها باعث پیشرفت در عرصه مخابرات می گردد، بلکه شرایط استفاده از اینترنت را نیز در کشور بهبود می بخشد.

 

مزیت استفاده از فیبرهای نوری به سرعت بسیار بالای این فناوری خلاصه نمی شود ( سرعت دانلود 40 مگابیت بر ثانیه )  و هزینه سرویس اینترنت فیبر نوری نسبت  به اینترنت ADSL و  VDSL بسیار کمتر می باشد که  همین موضوع سبب گردیده تا درخواست دهندگان نصب و راه اندازی فیبر نوری در کشور روز به روز افزایش میابد. علاوه بر این فیبر نوری باعث می شود تا کاربران به راحتی داده های خود را آپلود کرده، به فضای ابری سیستم های خود دسترسی بهتری داشته و از تماس ها و ارتباطات تلفنی راه دور با کیفیت و پایدار لذت ببرند. 

منبع: وبلاگ رندباز

فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل از سوی اپراتورها بدون اطلاع مشترکین

با توجه به موج نارضایتی هایی که در پایان شهریور ماه در پی انتشار خبر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل برای مشترکین تلفن همراه بدون اطلاع آنها، به وجود آمد، اپراتورهای تلفن های همراه در کشور بار دیگر تاکید کردند که فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در داخل کشور هیچ هزینه ای برای کاربر نخواهد داشت و در صورت خروج مشترک از کشور و عدم دسترسی به اپراتورهای داخلی، امکان اتصال به اپراتورهای کشور مقصد و استفاده از خدمات رومینگ بین الملل وجود دارد.

 

سرویس رومینگ بین الملل در اصل امکان استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک را در هنگام سفر به خارج از کشور برای مشترکین فراهم می آورد و به آنها فرصت می دهد تا در منطقه جغرافیایی خارج از محدوده تحت پوشش شبکه اپراتور خود با اتصال به شبکه های تلفن همراه کشور مقصد، از شماره خود برای برقراری ارتباط استفاده نمایند. بنابراین مشترکین می توانند در صورت تمایل در سفرهای خارج از کشور، به جای خرید سیم کارت کشور مقصد، سرویس رومینگ بین الملل را فعال نموده و از شماره خود برای ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده نمایند.

 

چندی پیش در فضای مجازی خبری منتشر شده بود، مبنی بر این که شرکت مخابرات ایران در اقدامی یک طرفه و بدون اطلاع رسانی به مشترکین، سرویس رومینگ بین الملل را بر روی خطوط موبایل همراه اول با هزینه ماهانه شش هزار تومان فعال نموده و فیش های ماهانه را حتی برای مکالمات داخل کشور با هزینه رومینگ بین الملل صادر می کند، انتشار این خبر در فضای مجازی نگرانی های زیادی را به همراه داشت و دغدغه های فراوانی را برای مشترکین به وجود آورد که برای پایان دادن به این مسائل، اپراتورها مجبور به پاسخگویی شدند.

ولی با این وجود همچنان این سوال مهم ذهن ها را درگیر می کند:

 آیا در حال حاضر که امکان استفاده از این سرویس برای کلیه مشترکین سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری به صورت پیش فرض فراهم شده، این سرویس بدون اطلاع کاربران از سوی اپراتورها فعال شده است یا نه؟

 

پیش از این در سال 1399؛ خبری مشابه این اخبار منتشر شده بود که به دنبال آن اپراتور ایرانسل اعلام کرد، فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در داخل کشور هزینه ای برای مشترکین نخواهد داشت. همچنین این اپراتور اعلام کرده بود، مشترکین باید برای استفاده از خدمات رومینگ بین الملل در سفرهای خارجی این قابلیت را از قبل بر روی سیم کارت های خود فعال نمایید.

 

در همین راستا، امسال بعد از انتشار این خبر اپراتور همراه اول اعلام کرد که سرویس رومینگ بین الملل یک سرویس رایگان بوده و در داخل کشور هیچ هزینه ای برای کاربر نخواهد داشت؛ ولی به محض خروج مشترک از کشور و استفاده از خدمات مختلف ارتباطی مانند ارسال پیامک، مکالمه و اینترنت؛ هزینه های محاسبه شده بر اساس تعرفه های مشخصی می باشد که در وب سایت این اپراتور موجود می باشد. بنابراین مشترکین می توانند پیش از سفر با مراجعه به وب سایت همراه اول لیست کشورهای طرف قرارداد با این اپراتور و تعرفه های مشخص شده را مشاهده نموده و در صورت نیاز در سفر از آن استفاده کنند.

 

البته توجه به این نکته هم ضروری می باشد که روشن نمودن گوشی هوشمند و دریافت پیامک در حالت رومینگ بین الملل کاملا رایگان بوده و هزینه پیامک ارسالی، به حساب ارسال کننده پیام خواهد بود. بنابراین مشترکین در صورت استفاده از خدمات این سرویس موظف به پرداخت هزینه میباشد و صرف روشن نمودن گوشی هوشمند هزینه ای به حساب مشترک منظور نمی گردد. شایان ذکر است در این سرویس مبنای محاسبات مکالمات بر حسب دقیقه بوده  (کلیه تماس های کمتر از 60 ثانیه یک دقیقه کامل در نظر گرفته می شود) و هزینه تماس دریافتی، به حساب مشترک دریافت کننده تماس می باشد.

بنابراین در زمانی که مشترک در داخل کشور حضور داشته باشد، تعرفه خدمات مختلف بر اساس تعرفه عادی محاسبه شده و تنها در صورت خروج مشترک از کشور و قرار گرفتن در معرض مناطق تحت پوشش اپراتورهای طرف قرارداد با رومینگ هزینه ها محاسبه می گردد، به همین خاطر خبر منتشر شده کذب بوده و صحت ندارد.

 

البته در صورت قرار گرفتن مشترک در نقاط مرزی، به علت همپوشانی اپراتورهای میزبان در کشور همسایه امکان بروز تخلف وجود داشته که کاملا ناخواسته می باشد. به همین خاطر به محض قرار گرفتن مشترک در چنین شرایطی این موضوع از سوی اپراتورها از طریق پیامک به اطلاع مشترک خواهد رسید تا مشترک بتواند با غیر فعال سازی این سرویس، از پرداخت هزینه اضافه جلوگیری کند.

 

با توجه به این که در صورت حضور مشترک در مناطق تحت پوشش اپراتور میزبان خارجی، شناسه اپراتور با توجه به مدل گوشی هوشمند مشترک تغییر کرده و به طور متفاوت نمایش داده می شود، امکان تشخیص تغییر نوع رومینگ از سوی خود مشترک هم فراهم می باشد، ضمن این که به محض خروج مشترک از کشور و یا قرار گرفتن در مناطق مرزی؛ مشترک پیامکی از سوی اپراتور خود مبنی بر ورود به کشور مقصد دریافت می کند که نشان دهنده فعال شدن سرویس رومینگ بین الملل می باشد.

در هر صورت اگر بنا به هر دلیلی نگران هزینه های تلفن همراه خود هستید، می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر از روش های زیر برای غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل استفاده کنید:

 

فعال سازی یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور همراه اول:

·        شماره گیری کد دستوری  # 29 * 10 *  ( ستاره 10 ستاره 29 مربع)

·        شماره گیری کد دستوری # 6 * 1 *  ( ستاره یک ستاره 6 مربع )

·        ارسال پیامک عدد 29  به سرشماره پیامکی 10

 

فعال سازی یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور ایرانسل:

·        شماره گیری کد دستوری  # 2 * 1111 *   ( ستاره 1111 ستاره 2 مربع )

·        مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من

 

فعال یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در اپراتور رایتل:

با توجه به این که اپراتور رایتل هیچ کد دستوری مشخصی برای فعال یا غیر فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل در نظر نگرفته است، مشترکین این اپراتور می توانند برای غیر فعال سازی این سرویس بر روی دستگاه خود، به قسمت تنظیمات / درباره دستگاه مراجعه نموده و این سرویس را غیر فعال نمایند.

منبع:: وبلاگ رندباز


شاتل موبایل و عرضه شماره جدید 099818 سیم کارت های هوشمند

به تازگی شاتل موبایل به عنوان تنها اپراتور عرضه کننده سیم کارت های هوشمند در کشور، از عرضه رنج جدید شماره  سیم کارت های خود خبر داد. سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل پیش از این با رنج های 099810، 099811، 099812، 099813، 099814، 099815، 099816، 099817 به بازار عرضه شده بودند که مورد استقبال گسترده کاربران قرار گرفتند.

 

به همین خاطر این اپراتور در اقدامی جدید سیم کارت های هوشمند خود را با پیش شماره 0998 و کد 18 وارد بازار ارتباطات کرد که علاقمندان می توانند در صورت تمایل با مراجعه حضوری به مراکز فروش و خدمات پس از فروش شاتل موبایل در سراسر کشور و یا از طریق فروشگاه های اینترنتی شاتل موبایل و یا تماس با شماره 09981000000 نسبت به خرید شماره های معمولی و رند این پیش شماره جدید اقدام نمایند.

 

شایان ذکر است سیم کارت هوشمند شاتل موبایل علاوه بر ارائه خدمات اولیه ارتباطی مانند برقراری مکالمه، ارسال پیامک و اینترنت همراه از امکان اتصال به شبکه رادیویی هر سه اپراتور فعال در کشور نیز برخوردار است و با تحلیل مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی مشترک مورد نظر، بهترین و با کیفیت ترین پوشش شبکه را شناسایی کرده و به صورت کاملا خودکار و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن خاص، اتصال خودکار به شبکه رادیویی را برای مشترک فراهم می آورد.

 

البته شاتل موبایل در سال گذشته راهکار انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان را در سراسر کشور پیاده سازی نمود که این مهم در راستای توسعه قابلیت های سیم کارت های هوشمند شاتل موبایل صورت پذیرفته و به مشترکین شاتل موبایل این امکان را می دهد تا با بهره مندی از انتخاب هوشمند شبکه از طریق شماره گیری کد دستوری # 8 * 1 *  ( ستاره 1 ستاره 8 مربع ) و یا از طریق مراجعه به مدیریت اینترنتی حساب شاتل موبایل از وضعیت اتصال شبکه رادیویی میزبان سیم کارت خود مطلع گردیده و با تغییر شبکه رادیویی میزبان، شبکه مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

 

علاوه بر قابلیت های ذکر شده، شاتل موبایل تنها اپراتوری است که قابلیت انتقال مانده بسته اینترنت به دور بعد  را برای مشترکین خود ایجاد نموده است که این ویژگی شرایط استفاده از بسته ها را برای کاربران بسیار مفید و کاربردی تر می سازد. از دیگر خدمات خاص و متمایز شاتل موبایل می توان به اشتراک سرویس فیلم و سریال نماوا، تعرفه ویژه مصرف آزاد و بسته های اینترنت همراه و ترکیبی نام برد که همه آنها نه تنها نشان دهنده تنوع خدمات و قیمت اقتصادی محصولات می باشند بلکه بیانگر توجه این اپراتور به نیاز ها و درخواست های مشترکین هم می باشد.

منبع: وبلاگ رندباز