بررسی علت سوختن سیم کارت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سیم کارت موبایلتان دچار مشکل شده باشد و شما واقعا ندانید مشکل چیست و چه باید بکنید؟ در چنین شرایطی اولین پیش فرض می تواند سوخته شدن سیم کارت باشد!!! هر چند که این پاسخ در بعضی شرایط می تواند دست باشد، ولی مشکل عدم آنتن دهی می تواند دلایل مختلفی مانند مسدود شدن سیم کارت، عدم پوشش شبکه و ... داشته باشد.

در هر صورت بهتر است قبل از اقدام به هر کاری نسبت به سوختن سیم کارتتان مطمئن شوید برای این کار بهتر است تا با اصلی ترین دلایل سوختن سیم کارت آشنا باشید تا در صورت قرار گرفتن در شرایط مشابه بتوانید دلیل اصلی مشکل سیم کارتتان را تشخیص دهید.

 

در ابتدا لازم است بدانید سیم کارت چیست و چگونه کار می کند؟

سیم کارت یا"  Subscriber Identity Module " به صورت تحت اللفظی به معنای ماژول معرفی کننده مشترک می باشد؛ ولی در اصل یک قطعه الکترونیکی است که حاوی هویت مشترک، شماره شناسایی بین المللی سیم کارت و شماره اختصاصی مشترک ( شماره تلفن همراه ) می باشد. سیم کارت در واقع یک تراشه کارت است که هنگامی که در موبایل مشترک قرار می گیرد، می تواند منبع هوشمندی از ارتباطات متنوع و مختلف را شکل دهد.

اولین سیم کارت ها بسیار شبیه کارت های اعتباری دارای تراشه سیم کارتی بودند که امروزه هنوز از آنها استفاده می شود. با معرفی گوشی های هوشمند، درخواست ها برای تولید دستگاه های کوچکتر که دارای قدرت بیشتری باشند، افزایش یافت که بالطبع باعث تغییر در شکل و قابلیت های سیم کارت ها نیز گردید. در حال حاضر سیم کارت ها در ابعاد و اندازه های مختلفی مانند سیم کارت سایز کامل ( سایز معمولی )، سیم کارت میکرو و سیم کارت نانو عرضه و مورد استفاده قرار می گیرند.

با توجه به نقش بسیار پررنگ تلفن های همراه در شیوه زندگی و رفتار زندگی بشر، سیم کارت ها نیز از اهمیت فراوانی برخوردارند. زیرا سیم کارت ها جزء جدایی ناپذیر تلفن های همراه به شمار می آیند و بدون آنها انجام بسیاری از کارها سخت و مشکل خواهد شد، بنابراین سوختن یا مسدود شدن سیم کارت حتی برای چند روز می تواند شخص را دچار دردسر سازد.

 

نحوه تشخیص سیم کارت سوخته

اگر در موبایل خودتان سیم کارتتان به خوبی آنتن نمی دهد و شما فکر میکنید ممکن است سیم کارتتان سوخته باشد، بهترین روش این است که سیم کارتتان را بر روی یک گوشی هوشمند دیگر امتحان کنید تا مطمئن شوید که عیب از سیم کارتتان می باشد. اگر مطمئن شدید ایراد از سیم کارتتان است؛ می توانید با مراجعه به دفاتر امور مشترکین اپراتور خود، نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید. البته امکان دارد در بعضی موارد سیم کارت از سوی اپراتور مسدود شده باشد و شما احتیاجی به تعویض سیم کارت نداشته باشید و تنها باید نسبت به رفع مسدودی آن اقدام نمایید. 

 

مهم ترین دلایل سوختن سیم کارت

سوختن سیم کارت تقریبا یک امر شایع می باشد و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، ولی در حالت کلی 4 دلیل اصلی برای سوختن سیم کارت وجود دارد که در اینجا به آن اشاره می کنیم:

 

1.     افتادن یا پرت شدن گوشی هوشمند یا سیم کارت در مایعات

اولین و شایع ترین دلیل سوختن سیم کارت، غوطه ور شدن سیم کارت در مایعات می باشد. این حالت ممکن است به خاطر افتادن گوشی هوشمند در آب و نفوذ آب به داخل آن باشد که باعث بروز مشکل در بخش های مختلف موبایل نیز می شود. هر چند که این مشکلات و آسیب ها در گوشی های هوشمند جدید که ضد آب میباشد، بسیار کمتر است ولی در هر صورت احتمال سوختن سیم کارت وجود دارد که تنها راه چاره؛ تعویض سیم کارت می باشد.

بنابراین اگر گوشی هوشمندتان در آب افتاد، بهتر است بلافاصله سیم کارت و مموری کارت آن را در بیاورید و با باز کردن بخش های مختلف گوشی، اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. هر چند که خشک کردن گوشی هوشمند همیشه مفید و کاربردی نخواهد بود ولی در بعضی شرایط می تواند از بروز آسیب های جدی جلوگیری نماید.

 

2.     وارد کردن پین کد اشتباهی

درون سیم کارت های تلفن همراه ریز پردازنده ای به نام پین کد (  PIN ) وجود دارد که مسئولیت حفاظت از خط تلفن و امنیت سیم کارت را بر عهده دارد و برای هر بار راه اندازی سیم کارت باید از آن استفاده نمود. این کد که بر روی سند سیم کارت ثبت شده، قابل تغییر میباشد، ولی مشترک تنها 3 بار فرصت دارد تا آن را به درستی وارد نماید و در صورت وارد کردن شماره پین کد برای سه بار به صورت اشتباهی، سیم کارت می سوزد و لازم است مشترک به اپراتور مراجعه نماید تا مشکل را برطرف نماید.

کاربران دقت داشته باشند پین کد یک عدد بسیار حساس می باشد که با رمز موبایل فرق دارد، زیرا در صورت وارد کردن رمز اشتباه مشترک می تواند بعد از چند دقیقه دوباره رمز را امتحان نماید، ولی برای وارد کردن پین کد، کاربر تنها سه بار فرصت درست وارد کردن را خواهد داشت و در صورت مغایرت، گوشی غیر فعال خواهد شد.

 

3.     خوانده نشدن سیم کارت توسط موبایل

گاهی اوقات پیش می آید که سیم کارت روی موبایل باز نمی شود که اصطلاحا به آن خوانده نشدن سیم کارت توسط موبایل گفته می شود. در چنین شرایطی اگر باتری گوشی هوشمندتان شارژ دارد، این مورد می تواند به خاطر خراب بودن جای سیم کارت یا خود سیم کارت باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری مطمئن شوید که مشکل مربوط به گوشی هوشمندتان نمی باشد، پس با قرار دادن یک سیم کارت دیگر در گوشی از سالم بودن موبایلتان مطمئن شوید. اگر جای سیم کارت سالم بود، قطعا مشکل مربوط به سیم کارت بوده و شما می توانید با مراجعه به مراکز ارتباطی اپراتور مربوطه و تعویض سیم کارت مشکل را برطرف نمایید.

 

4.     قدیمی شدن سیم کارت

در سال های اخیر سیم کارت های قدیمی از سوی اپراتورها از دسترس خارج می شوند، تا مشترکینی که اقدام به تعویض سیم کارت ننموده اند، با مراجعه به دفاتر امور مشترکین نسبت به تعویض آنها اقدام نمایند. پس اگر هیچ کدام از مشکلات قبلی را نداشتید، تنها کافی است سیم کارت قدیمیتان را با یک سیم کارت جدید تعویض کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

دقت داشته باشید، اگر سیم کارتتان تعویض شده و یا این که خیلی قدیمی نمی باشد، بهتر است ابتدا قاب گوشی را در بیاورید، زیرا در بسیاری موارد قاب گوشی جلوی آنتن دهی سیم کارت را می گیرد. 

منبع:وبلاگ رندباز


40 گیگا بایت اینترنت رایگان برای یارانه بگیران کم برخوردار فعال شد

در دولت سیزدهم تسهیل شرایط کسب و کارهای اینترنتی و بالابردن سرعت اینترنت یکی از وعده های مهم بود که وزیر ارتباطات قصد داشت با وصل کردن تک تک خانه ها به فیبر نوری نوید بخش روزهای خوشی حداقل برای قشر کم درآمد جامعه باشد و همه توقع داشتند امسال اینترنت از لحاظ سرعت و همچنین قیمت در شرایط مناسبی باشد

 

ولی برنامه ها به گونه ای دیگر چیده شده بود و در فروردین ماه 1401 با گران شدن اینترنت و حذف بسیاری از بسته های اقتصادی از سوی اپراتورها، نه تنها این وعده ها عملیاتی نشدند، بلکه شرایط سخت تر و پیچیده تر از قبل هم گردید. البته شایان ذکر است که گران شدن قیمت اینترنت کاملا قانونی بوده و اپراتورها هر گونه افزایش قیمتی را در چارچوب مصوبه قانونی کمیسیون تنظیم مقررات انجام داده اند.

 از سوی دیگر صادق عباسی شاهکوه، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نمود که وزارتخانه به دنبال برنامه ای برای جبران افزایش قیمت برای اقشار کم برخوردار می باشد که بعد از آن نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تخصیص یارانه اینترنت به قشر ضعیف جامعه خبر داد.

 

سپس با اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، خانوارهایی که در سه دهک کم درآمد یارانه بگیران جامعه قرار می گیرند، میتوانستند با مراجعه به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا با شماره گیری کد دستوری   # 1234 * 4 *  ( ستاره 4ستاره 1234 مربع ) برای دریافت اینترنت رایگان ثبت نام نمایند. بسته های ارائه شده در طرح اینترنت رایگان یارانه بگیران، به صورت دائمی در اختیار مشمولان قرار می گیرد و هر چهار ماه یک بار فعال می شود.

بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازه زمانی ثبت نام این طرح به طور کلی 758 هزار و 562 سرپرست خانوار از سه دهک اول یارانه بگیر برای دریافت اینترنت رایگان اقدام نمودند که به صورت تفکیکی  102 هزار و 903 سرپرست خانوار از بستر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کردند و 655 هزار و 659 نفر نیز از طریق بستر کد ملی نسبت به ثبت نام اقدام نمودند. علاوه بر این تعداد 10 میلیون و 149 هزار و 710 استعلام نیز از طریق بستر کد USSD انجام شده است.

 

در همین راستا هفته گذشته مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطاتی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از فعال سازی بسته اینترنت رایگان برای افراد مشمول سه دهک اول یارانه بگیر خبر داد و اعلام کرد: " در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اختصاص بسته اینترنت رایگان برای اقشار کم برخوردار، اطلاعات مشمولانی که در بازه زمانی تعیین شده از طریق سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir  و یا کد دستوری # 1234 * 4 *  ( ستاره 4ستاره 1234 مربع )  ثبت نام کرده اند، پس از صحت سنجی شماره ها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از طریق سازمان فناوری اطلاعات به رگولاتوری اعلام شده است.

ایشان در ادامه افزودند: " در حال حاضر کد ملی و شماره تلفن همراه اعلام شده حدود 944 هزار نفر از سرپرستان خانوارها که مشترک اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تلفن همراه شاتل موبایل، های وب، آپتل، سامان تل و منطقه آزاد کیش هستند، به این اپراتورها اعلام شده و برای سیم کارت این دسته از مشمولان که مشکلی برای فعال سازی بسته ( مانند قطعی سیم کارت به دلیل بدهی یا مسدودی و ... ) نداشته اند، بسته اینترنت برایشان فعال شده و پیامک فعال سازی ارسال شده است."

 

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری تاکید داشتند که این بسته سالانه اینترنت 40 گیگابایتی است که 30 گیگابایت آن برای استفاده از سایت های منتخب و 10 گیگابایت آن برای استفاده از اینترنت در نظر گرفته شده و با هدف حمایت از اقشار کم برخوردار و در قالب مسئولیت اجتماعی اپراتور اجرایی می شود.

البته اگر از آن دست متقاضیانی هستید که از طریق سامانه خدمات دولت هوشمند و یا کد دستوری اعلام شده ثبت نام نموده اید و هنوز پیام فعال سازی اینترنت را دریافت نکرده اید، می توانید با مراکز تماس اپراتور خود تماس بگیرید و وضعیت فعال سازی بسته اینترنت خود را پیگیری نمایید. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب می توانید درخواست پیگیری ثبت نام خود را در آدرس https://195.cra.ir ثبت نمایید تا پیگیری و رسیدگی گردد.

 

لیست شماره مراکز اپراتورها برای تماس به شرح ذیل می باشد:

اپراتور

تلفن مرکز پاسخگویی و پشتیبانی

همراه اول

تماس از خطوط همراه اول: 9990

تماس از خطوط غیر از همراه اول: 0912999

ایرانسل

تماس از خطوط ایرانسل: 700

تماس از خطوط غیر از ایرانسل: 09377000000

رایتل

تماس از خطوط رایتل: 200

تماس از خطوط غیر از رایتل: 09202000000

شاتل موبایل

تماس از خطوط شاتل موبایل: 100

تماس از خطوط غیر از شاتل موبایل: 09981000000

آپتل

تماس از خطوط آپتل: 100

تماس از خطوط غیر از آپتل: 09991100000

سامان تل

تماس از خطوط سامان تل: 09999999000

تماس از خطوط غیر از سامان تل: 02187640000

های وب

تماس از خطوط های وب: 1565

منطقه آزاد کیش

تماس از خطوط منطقه آزاد کیش: 0764411          

 

امید است با ارائه این طرح که با هدف حمایت از اقشار کم درآمد و در راستای برقراری عدالت اجتماعی اجرایی گردیده، بخشی از مشکلات این قشر از جامعه کم رنگ تر گردد.

 

 

 


تعداد سیم کارت مجاز برای هر ایرانی چه قدر است؟

ابلاغ قانون محدودیت تعداد سیم کارت از سوی رگولاتوری؛ در روزهای اول تصویب افراد زیادی را که برای اهداف مجاز مختلفی نیاز به سیم کارت های متعدد داشتند، دچار مشکل ساخت. ولی با مرور زمان این افراد نیز مجبور شدند تا تمام نیازهای خود را با همین تعداد سیم کارت مجاز مصوب شده، حل نمایند.

با توجه به این که با پیشرفت تکنولوژی و همه گیری استفاده از فناوری های مدرن، شکل و شمایل کلاهبرداری ها و تخلفات نیز بسیار با گذشته فرق کرده و در حال حاضر متخلفان با تسلط کامل به علم روز دنیا از غفلت و سادگی افراد سوء استفاده کرده و اهداف شومشان را اجرایی می کنند، لازم است کلیه افراد دقت و توجه کافی نسبت به حفظ اموال شخصی مانند سیم کارت ها داشته باشند.

 

 

با توجه به این که آمارها نشان می دهد تعداد سیم کارت دائمی و سیم کارت اعتباری واگذار شده در کشور از سوی اپراتورها بسیار بیشتر از جمعیت کل ایران می باشد، به نظر می رسد بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف نیاز به تهیه سیم کارت های متعدد دارند. به طوری که گاها دیده شده تعداد سیم کارت های ثبت شده به نام یک فرد از 10 سیم کارت هم بیشتر است.

در گذشته هر فرد مجاز بود که از هر اپراتور 10 سیم کارت به نام خودش و با کد ملی خود ثبت نماید، ولی در سال های گذشته این قانون تغییر کرده و بر اساس آخرین اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛ هر فرد ایرانی می تواند تنها 10 سیم کارت را با کد ملی خود ثبت نماید. این قانون بدین معناست که افراد می توانند در مجموع از هر سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل، 10 سیم کارت تحت مالکیت خود داشته باشد. البته اشخاص حقوقی مانند شرکت ها و سازمان ها برای تعداد سیم کارت های فعال؛ از هیچ محدودیتی برخوردار نیستند. اتباع غیر ایرانی نیز با داشتن مدارک هویتی معتبر شامل گذرنامه، کارت اقامت، کارت پناهندگی، کارت هویت و کارت سبز می توانند به صورت همزمان از مجموع تمام اپراتورهای فعال در کشور سه سیم کارت فعال به نام خود داشته باشند.

 

 

زیرا تخلفاتی که در فضای مجازی صورت می پذیرد؛ معمولا به کمک ابزارهایی مانند سیم کارت انجام می شود و قطعا کلاهبرداران برای حفظ هویت خود از هویت جعلی و سیم کارت هایی استفاده می کنند که به نام شخص دیگری می باشد. از آنجا که بر اساس قانون در صورت وقوع هرگونه جرم و کلاهبرداری تنها مالک سیم کارت باید در مراجع قانونی حضور یافته و پاسخگو باشد، حفظ و مراقبت از هویت شخصی و اسناد و مدارک بر عهده هر فرد می باشد. البته در مواردی هم بعد از تلاش فراوان و ارائه اسناد و ... بی گناهی مالک ثابت خواهد شد؛ ولی این روند علاوه بر این که مستلزم زمان می باشد؛ می تواند باعث ضررهای مالی و از دست رفتن آبرو نیز بشود. چون باید بپذیریم که به هر حال مالک سیم کارت به علت سهل انگاری، در وقوع جرم درصدی مقصر می باشد.

در هر صورت از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، لازم است افراد در اسرع وقت نسبت استعلام تعداد سیم کارت هایی که به نامشان است؛ اقدام نمایند تا ضمن آگاهی از تعداد سیم کارتی که به نامشان می باشد، در صورت بروز هرگونه مغایرت، نسبت به مسدود سازی سیم کارت و تعیین تکلیف آن اقدام نمایند.

 

روش های استعلام سیم کارت:

·        ارسال کد ملی به سرشماره سرشماره 3000150

·        مراجعه به سایت رگولاتوری به آدرس www.cra.ir

·        مراجعه به اپلیکیشن هر یک از اپراتورها ( بخش مدیریت حساب همراه من، ایرانسل من، رایتل من )

·        مراجعه حضوری به دفاتر امور مشترکین و مراکز ارتباطی اپراتورها

در هر کدام از این روش ها، تنها با ارائه کد ملی، مشترک می تواند از تعداد سیم کارتی که به نامش می باشد، آگاهی پیدا کند.

 

اگر بعد از استعلام از تمام سیم کارت هایی که به نامتان می باشد، آگاهی داشتید و مغایرتی جود ندارد، می توانید با خیال راحت از آنها استفاده نمایید. ولی در صورت بروز هر گونه مغایرت لازم است؛ سریعا موضوع را پیگیری نموده و با مراجعه به یکی از دفاتر امور مشترکین نسبت به قطع دسترسی آن اقدام نمایید. زیرا هرگونه سهل انگاری می تواند منجر به بروز مشکلات و دردسرهای فراوانی گردد.

البته استعلام تعداد سیم کارت در بعضی شرایط بسیار مهم تر و جدی تر خواهد بود، زیرا در این شرایط خاص که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، امکان سوء استفاده و کلاهبرداری از سیم کارت تحت مالکیت شما بیشتر است.

 

 شرایط خاص می تواند شامل موارد زیر گردد:

·        اگر به تازگی مورد سرقت قرار گرفته اید و کیف و مدارکتان را دزدیده اند.

·        اگر گوشی هوشمندتان را به سرقت برده اند.

·        اگر سیم کارت بلا استفاده ای داشته اید که اصلا به خاطر نمی آورید؛ دچار چه سرنوشتی شده است.

·        اگر با استفاده از کد ملی خود برای دوست یا آشنایی سیم کارت تهیه نمودید و اکنون از آن فرد و آن سیم کارت بی اطلاع هستید.

·        اگر سیم کارتی داشتید که اکنون به آن دسترسی ندارید و به نوعی گم شده است.

علی ایحال مراقب باشید و با بی خیالی از کنار سیم کارتی که به نامتان بوده، نگذرید و حتما تا تعیین تکلیف نهایی سیم کارت پیگیر باشید و برای مسدود سازی سیم کارت با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به دفاتر امور مشترکین مراجعه فرمایید.

 

با در نظر گرفتن این که تمام مسئولیت های استفاده از سیم کارت حتی در صورت واگذاری خط، به عهده مالک سیم کارت می باشد، تصویب این قانون در راستای مدیریت بر سیم کارت های ارائه شده و جلوگیری از بروز جرم و تخلف صورت پذیرفته و قانونگذار با اشراف کامل بر شرایط، تصمیم به محدود سازی واگذاری سیم کارت نموده است تا از مسائل و مشکلات بعدی جلوگیری نماید. به همین خاطر همکاری و دقت نظر مشترکین بیش از هروقت دیگر می تواند، شرایط را برای کلاهبرداران و متخلفان سخت تر نماید و راه رسیدن به هدف را برای آنها ناهموار سازد.

 

 

منبع : سایت خرید و فروش سیم کارت رندباز

در سفر اربعین خرید کدام سیم کارت عراقی مناسب تر است؟

هر ساله با نزدیک شدن روزهای اربعین، شور و هیجان خاصی در بین عاشقان ابا عبدالله الحسین ( ع ) دیده می شود که کم کم برای شرکت در راهپیمایی اربعین حاضر می شوند. با توجه به این که در این ایام تعداد مسافرینی که در شهرهای زیارتی عراق مانند کربلا و سامرا حضور پیدا می کنند، بار ترافیکی شبکه های تلفن همراه در کشور عراق را بسیار افزایش می دهند، انتخاب یک روش مناسب برای ارتباط با دوستان و آشنایان در داخل کشور می تواند لذت این سفر زیارتی را دو چندان کند. بنابراین لازم است مسافران پیش از سفر آگاهی کامل نسبت به راه های ارتباطی با ایران پیدا کنند تا با انتخاب یک روش مناسب و کاربردی، از دغدغه های این سفر بکاهند.

زائران سفر به عتبات مانند مسافران هر سفر خارجی دیگری می توانند از دو روش برای برقراری ارتباط با ایران استفاده نمایند.

روش اول: فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل

روش دوم: استفاده از سیم کارت های عراقی

 

به طور کلی هزینه های رومینگ بین الملل؛ تابعی از هزینه های بین المللی می باشد، بنابراین در حال حاضر هزینه خرید سیم کارت های عراقی مقرون به صرفه تر و کاربردی تر می باشد. علاوه بر این به دلیل حجم عظیم زوار اربعین، معمولا سرویس رومینگ در روزهای راهپیمایی اربعین دچار مشکل می شود و برای زوار بهتر است با خرید سیم کارت عراقی و استفاده از شبکه های ارتباطی کشور عراق، از بهترین راه برای برقراری ارتباط با ایران استفاده نمایند.

البته خرید سیم کارت عراقی قطعا هزینه های ارتباطی کمتری را نیز برای مسافران به دنبال خواهد داشت. زیرا اپراتورهای عراقی در این ایام سیم کارت های خود را با تخفیفات ویژه برای ارتباطات درون شبکه ای ارائه می کنند و استفاده از این نوع خدمات برای زائران ایرانی که معمولا به صورت گروهی یا کاروانی سفر می کنند، بسیار با صرفه و اقتصادی می باشد و به آنها کمک می کند تا با خرید چند سیم کارت از یک اپراتور، از ارتباط مستمر و ارزان قیمت درون کاروانی در طول سفر بهره مند گردند. 

بنابراین در اینجا تصمیم داریم تا با نگاهی اختصاصی به سیم کارت های عراقی، اطلاعات مورد نیاز مسافران برای خرید سیم کارت را در اختیار آنها قرار دهیم.

سیم کارت های عراقی معمولا توسط سه شرکت Asiacell ، Zain و Korek ارائه می شوند که هر کدام از قیمت و میزان شارژ اولیه متفاوتی برخوردارند.

 

اپراتور آسیا سل ( Asiacell )

کاربرانی که در کشور عراق سیم کارت های اپراتور آسیا سل را تهیه کنند، می توانند از تعرفه های درون شبکه ای به صورت نیم بها استفاده نمایند. هزینه فعال سازی این سرویس بر اساس تعرفه سال 98، پنج هزار دینار عراقی می باشد که با ارسال عدد 2 به سرشماره 293 فعال می گردد.

 

 

اپراتور کورک تلکام ( Korek )

کاربران سیم کارت های این اپراتور نیز مانند آسیا سل این امکان را دارند تا هزینه ارتباطات درون شبکه ای خود را به صورت نیم بها پرداخت نمایند. کاربران برای استفاده از سرویس نیم بها باید کد دستوری # 254 * را شماره گیری نموده و بعد از پرداخت 1500 دینار عراقی ( بر اساس تعرفه سال 98 ) می توانند شش مخاطب را برای مکالمه نیم بها انتخاب نمایند. ( هزینه های کاربر تنها با شش مخاطب انتخابی به صورت نیم بها خواهد بود.)

 

 

اپراتور زین ( Zain )

کاربران این سیم کارت مانند دو اپراتور دیگر امکان استفاده از تعرفه نیم بها برای ارتباطات درون شبکه ای خواهند داشت. این سرویس که با ارسال عدد 2 به سرشماره 2034 امکان پذیر می باشد با هزینه اولیه پنج هزار دینار عراقی ( تعرفه سال 98 ) قابل فعال سازی می باشد. به طور کلی استفاده از سیم کارت های زین در بین مدیر کاروان ها متداول می باشد.

 

 

کدهای دستوری پرکاربرد سیم کارت های عراقی

در اینجا برای آگاهی علاقمندان برخی از پرکاربردترین کدهای دستوری سیم کارت های عراقی را بیان می کنیم:

با توجه به این که در سال های گذشته به دلیل پاندمی کرونا، راهپیمایی اربعین برگزار نمی شد، هزینه های اعلام شده در جدول زیر بر اساس تعرفه سال 98 بوده و قطعا این هزینه ها در سال جاری تغییرات محسوسی خواهد داشت.

 

کدهای دستوری انواع سیم کارت های عراقی

نام سیم کارت

طریقه شارژ کردن

باقیمانده شارژ

لیست بسته های اینترنتی

هزینه تماس با ایران ( بر حسب دقیقه)

هزینه پیام کوتاه

مرکز تماس

آسیا سل

# کدشارژ * 133 *

# 133 *

# 299 *

280 دینار

150 دینار

333

زین

# کدشارژ * 101 *

# 100 *

# 321 *

270 دینار

150 دینار

107

کورک تلکام

# کدشارژ * 221 *

# 211 *

# 250 *

260 دینار

150 دینار

411

 

معمولا سیم کارت ها عراقی با اعتبار 30 روزه و قیمتی مناسب عرضه می گردند؛ ولی مهمترین نکته در خرید این سیم کارت ها، مراجعه به مراکز معتبر می باشد تا بتوانید سیم کارتی با تاریخ مصرف بالاتر و قیمتی اقتصادی تر تهیه کنید. در سال های گذشته، به دلیل تقاضای بالا برای خرید سیم کارت در عراق، تهیه آن بسیار سخت بود و معمولا زائران برای خرید آنها دچار سردرگمی می شدند، به همین خاطر با تمهیدات انجام شده از سوی وزارت ارتباطات، در مرز های ورودی به عراق مانند مرز مهران امکان خرید این نوع سیم کارت وجود داشت. البته برای سال جاری باید منتظر ماند تا در روزهای نزدیک اربعین علاوه بر اعلام تعرفه ها، نحوه ارائه آنها نیز مشخص شود. در هر صورت برای خرید سیم کارت عراقی، مسافران باید پاسپورت خود را به همراه داشته باشند.

در حالت عادی سفر به عراق برقراری ارتباط با ایران، با فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل مقدور بوده و مشکلات شلوغی و اختلال در تماس را نخواهد داشت. ولی در روزهای اربعین به دلیل شلوغی ترافیک تماس ها زیاد بوده و سرویس رومینگ بین الملل کیفیت لازم را نخواهد داشت. علاوه بر این در صورت استفاده از سیم کارت ایرانی در کشور عراق، علاوه بر محاسبه هزینه رومینگ، هزینه تمام تماس هایی که با شما گرفته می شود نیز به حساب مشترک خواهد بود. بنابراین خرید سیم کارت عراقی بسیار به صرفه تر و منطقی تر می باشد. ولی با توجه به این که هنوز تعرفه ها و خدمات این نوع سیم کارت ها اعلام نشده، به طور قطع نمی توان یکی از آنها را به عنوان بهترین و ارزان ترین سیم کارت عراقی اعلام نمود.

البته با توجه به این که فعال سازی سرویس رومینگ بین الملل و استفاده از شماره تلفن خود در کشور عراق، یکی از راحت ترین روش های ارتباطی با ایران می باشد، پیشنهاد می شود سیم کارت ایرانی(همراه اول، ایرانسل،رایتل) خود را به همراه داشته باشید تا در مواقع ضروری و گیر نیاوردن سیم کارت عراقی بتوانید از آن استفاده نمایید.

منبع: وبلاگ رندباز

چرا شاتل موبایل؟

گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات شاتل یکی از شرکت های اینترنتی و اپراتور ارتباطات ثابت در ایران است که فعالیت خود را از سال 1381 آغاز نمود. شاتل موبایل در اصل یک  MVNO  یا اپراتور مجازی شبکه تلفن همراه است که بر اساس مجوز صادر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات، می تواند خدمات و سرویس های اپراتورهای اصلی را به صورت عمده خریداری و آن ها را با توجه به نیاز بازار با برند تجاری خودش عرضه کند.

 

ولی این شرکت در طول سال های فعالیت مستمر و رو به رشد خود؛ به یک اپراتور   Full MVNO در ایران تبدیل شد و این یعنی شاتل موبایل در مجموعه نیازمندی های فنی ایجاد یک شبکه تلفن همراه، تمام زیر ساخت های فنی و مستقل خود از جمله هسته شبکه  (  Core Network ) اختصاصی خود را ایجاد و پیاده سازی کرده و تنها از ظرفیت آنتن های اپراتور تلفن همراه استفاده می کند. بنابراین این شرکت برخلاف برخی اپراتورهای مجازی که به صورت برندریسلر فعالیت داشته و صرفا با فروشنده محصولات و خدمات اپراتورها می باشند، شاتل موبایل در حوزه های مختلف، به خوبی کارآمدی خود را ثابت نموده است و توانسته سراسر کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد و بزرگترین سهم از مشتریان بازار اینترنت و خدمات تکمیلی آن را به ویژه در حوزه ارائه خدمات اینترنت پر سرعت ADSL2+ به خود اختصاص دهد.  

 

علاوه بر این شاتل ارائه کننده خدمات ارتباطی همراه با نام تجاری شاتل موبایل و خدمات آنلاین فیلم و سرگرمی  ( VOD ) در وب سایت و اپلیکیشن نماوا ست. بنابراین افراد می توانند در صورت استفاده از اینترنت سیم کارت شاتل موبایل، بدون نیاز به خرید اشتراک از تماشای به روزترین فیلم ها و سریال های ایران و جهان در نماوا لذت ببرند.

در حال حاضر اپراتور شاتل موبایل به عنوان نخستین اپراتور حقیقی نوع اول تلفن همراه در کشور، سیم کارت های خود را با پیش شماره 0998 در اختیار کاربران و علاقمندان قرار می دهد و شبکه تلفن همراه این سیم کارت مبتنی بر نسل های 3،4 و 4.5 می باشد و اینترنت نسل دو در این شبکه عرضه نمی شود.

 

هم چنین شاتل موبایل، اولین و تنها اپراتور تلفن همراه در ایران است که با رونمایی از سیم کارت هوشمند ( Smart SHATEL mobile ) ، نسل جدیدی از سیم کارت ها را به بازار تلکام معرفی نمود. فناوری سیم کارت هوشمند شاتل موبایل، این قابلیت را دارد که به صورت مداوم شبکه و آنتن های موجود در موقعیت جغرافیایی مشترک را تحلیل کرده و به صورت خودکار با کیفیت ترین پوشش سیگنال را در هر منطقه انتخاب نماید. بنابراین مشترکین شاتل موبایل در هر موقعیت جغرافیایی  به صورت لحظه ای از با کیفیت ترین و گسترده ترین پوشش شبکه فناوری های 3G ،4G/ LTE،  4.5G 3.75  را در اختیار کاربران قرار می دهد.

 

البته در فاز جدید هوشمندی سیم کارت های شاتل موبایل، قابلیت مدیریت شبکه میزبان این نوع سیم کارت به صورت دستی نیز فراهم شد که بر اساس آن کاربران میتوانند شبکه رادیویی مورد نظر خود را به صورت دستی از بین سه اپراتور دارای شبکه رادیویی کشور ( همراه اول، ایرانسل و رایتل)  انتخاب کنند و یا انتخاب شبکه را از حالت دستی به حالت هوشمند بازگردانند.

به طور کلی سیم کارت شاتل موبایل به همراه بسته های آغازین متنوعی به بازار عرضه می شوند که شامل دقایق مکالمه، پیامک و ترافیک دسترسی به اینترنت به همراه خدمات محتوایی و مکمل می باشد. بنابراین مشترکین می توانند با استفاده از قابلیت تمدید خودکار بسته های آغازین در صورت تمایل با پرداخت ماهانه و یا سه ماهه مبلغ ثابتی به عنوان آبونمان تا سقف مشخص شده هر بسته از خدمات صوت و پیامک و اینترنت بدون نیاز به پرداخت هزینه دیگری استفاده کنند. اگر این خدمات زودتر از موعد تمدید دوره تمام شود، مشترک می تواند از خدمات یاد شده با تعرفه مصرف آزاد تخفیفی استفاده نماید و یا متناسب به نیاز خود یک بسته افزایشی فعال کند.

 

تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه نیز امکانی است که برای نخستین بار از سوی شاتل موبایل در اختیار مشترکین قرار گرفته است. در تمامی اپراتورهای تلفن همراه کشور با پایان یافتن اعتبار حجمی بسته و در صورت عدم تمدید یا خرید بسته جدید، کارکرد اینترنت مشترک به صورت آزاد و با قیمتی به مراتب بالاتر محاسبه می گردد. ولی بر اساس تعرفه ویژه مصرف آزاد اینترنت همراه در شاتل موبایل؛ اگر کاربر یکی از بسته های آغازین ( به جز بسته آغازین پایه ) را فعال کرده باشد، با تمام شدن حجم اینترنت بسته آغازین خود و پیش از تمدید خودکار دوره بسته آغازین، می تواند مابقی ترافیک اینترنت مورد نیاز خود را تا پایان دوره بسته آغازین بدون نیاز به خرید بسته مجدد با تعرفه ویژه به جای تعرفه آزاد مصرف نماید. بنابراین مشترکین این اپراتور هنگام اتمام بسته اینترنت و ورود به مصرف آزاد اینترنت، معادل یک نهم قیمت سایر اپراتورها یعنی 0.075 ریال به ازای هر کیلو بایت ( حدود 7،800 تومان به ازاء هر گیگابایت ) هزینه خواهند کرد که این عدد کمترین تعرفه اینترنت در بین اپراتورها خواهد بود.

 

علاوه بر این، شاتل موبایل سرویس"  انتقال مانده اینترنت به دوره بعد"  را برای اولین بار در ایران بر روی برخی از بسته های اینترنت خود ارائه داده است که بر اساس آن مشترکین می توانند سقف معینی از حجم باقی مانده بسته اینترنت خود را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای به بسته دوره بعد انتقال دهند. این خدمت جذاب که با هدف کاهش هزینه های مشترکین، ارائه شده است از خدمات مقرون به صرفه و نوآوارانه ای است که نه تنها توانسته یکی از دغدغه های مشترکین را مرتفع سازد بلکه لذت استفاده از این سیم کارت را نیز افزایش داده است.

 

به طور کلی مزایای استفاده از سیم کارت های شاتل موبایل را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

·        آنتن دهی هوشمند با پوشش سراسری 3Gو  4G

·        اشتراک رایگان نماوا

·        تخفیف ویژه برای سرویس های خدماتی و سرگرمی

·        خدمات همگرای ثابت و همراه FMC

·        انتقال مانده بسته اینترنت به دوره بعد

·        مقرون به صرفه ترین تعرفه های پایه و بسته ها

·        امکان مدیریت و انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان با شماره گیری کد دستوری # 8 * 1 *

·        بیش از 4000 نمایندگی فروش و خدمات در سراسر کشور

 

شاتل موبایل تنها اپراتور حقیقی  MVNO موفق در ایران است که در زمینه ارائه خدمات دسترسی به اینترنت پر سرعت و روش های ارتباطی اینترنتی فعالیت می کند. این شرکت که در طول سال ها فعالیت خود، خدمات متنوع و منحصر بفردی را به روش های متنوع در اختیار مشترکین خود قرار می دهد که توانسته رضایت خاطر آنها را به خوبی جلب کند و شاتل موبایل را به یک رقیب سرسخت برای دیگر اپراتورها بدل سازد. 

منبع:وبلاگ رندباز